Xarxa de Parcs Naturals Entre el 25 i el 27 de gener es presenten 70 comunicacions

El III Congrés Nacional d’Educació Ambiental (CNEA) serà la major trobada sobre educació ambiental dels últims anys a Catalunya

24/01/2024

Gairebé mig miler de persones assistiran al III Congrés Nacional d’Educació Ambiental (CNEA), que se celebra a la Facultat d’Història i Geografia de la Universitat de Barcelona entre el 25 i el 27 de gener, coincidint amb la celebració el dia 26 del Dia Mundial de l’Educació Ambiental. L’eix central de la trobada serà el paper clau de l’educació ambiental per avançar cap a una justícia ecosocial i una societat sostenible. Prop de 450 inscrits, 70 comunicacions presentades i diversos fòrums i taules rodones debatran el paper clau de l’educació ambiental per avançar cap a una justícia ecosocial i una societat sostenible.

El Congrés reuneix tots els agents compromesos i implicats en el territori català amb l’educació ambiental. En aquesta edició s’ha assolit una xifra rècord de participants i comunicacions compartides, amb un total de 70 comunicacions presentades. Durant tres dies, els participants a través de diverses sessions, taules rodones i ponències prendran el pols a l’educació ambiental com a eina clau per construir unes comunitats més capacitades per avançar cap a la justícia ecosocial. L’objectiu és consolidar l'educació ambiental com a palanca essencial per abordar els reptes ecosocials actuals.

El Congrés arrencarà el dijous 25 en format virtual, en una trobada per donar veu a la feina que han dut a terme set grups de treball durant tot l’any 2023. La jornada central del Congrés comptarà amb ponents de renom com Cécile Barbeito, Charo Moran i Andreu Escrivà, i també amb taules rodones dinamitzades per les periodistes Eli Carnicer i Pilar Sampietro, i l’ambientòleg Jordi Oliver. Aquests espais plenaris exploraran, al llarg de tot el dia, la importància de construir comunitats per la justícia ecosocial, incorporant també la mirada de l’empresa i els mitjans de comunicació.

La setantena de comunicacions presentades es compartiran en vuit sales paral·leles, que tractaran camps d’innovació per a l’educació ambiental, des del consum responsable, la connexió de l’educació ambiental amb la salut emocional, la participació comunitària i la incorporació de l’art com a eina per a l’impuls de la cultura de la sostenibilitat.

El repte és compartit, és gran i és desafiant. Revertir les inèrcies històriques de la nostra societat no és senzill, però, durant el Congrés, un grapat de persones d’edats i perfils professionals diversos prendran el pols a l’educació ambiental com a eina clau per construir unes comunitats més capacitades per avançar cap a la justícia ecosocial. Sessions plenàries, taules rodones i sessions paral·leles de debat són els espais on totes aquestes persones poden seguir consolidant aquest sector professional, amb l'objectiu de consolidar l'educació ambiental com a palanca essencial per abordar els reptes ecosocials actuals.

Consciència, coneixements, valors, hàbits i voluntat política per revertir aquestes inèrcies és allò que necessitem si volem continuar gaudint del bosc, els rius, la platja i la biodiversitat del nostre entorn, tant en l’àmbit urbà com el rural. Si en algun lloc poden coincidir totes aquestes voluntats, aquest és el III Congrés Nacional d’Educació Ambiental.

El Congrés d’Educació Ambiental està organitzat per la Generalitat de Catalunya, la Diputació de Barcelona, l’Ajuntament de Barcelona, l’Àrea Metropolitana de Barcelona i la Societat Catalana d’Educació Ambiental, juntament amb la Universitat de Barcelona, la Universitat de Vic, la Universitat Ramon Llull-Blanquerna, la Xarxa de Ciutats i Pobles cap a la Sostenibilitat i la Xarxa d’Escoles per a la Sostenibilitat de Catalunya. El Congrés és la constatació de la suma indispensable de voluntats polítiques i complicitats cíviques necessàries per posar l’educació ambiental al centre de les solucions per un futur més sostenible i just per a tothom.

Font de la informació: CENA

Categoria: Xarxa de Parcs Naturals, Educació ambiental, ODS,