Montseny | Xarxa de Parcs Naturals S'ha convocat la 2a edició, el termini de la qual acaba el 30 de novembre

Es lliuren els guardons de la 1a edició del Premi Rafael Patxot i Jubert

29/04/2016

El dijous 21 d'abril a les 18 h, es van lliurar els guardons corresponents a la 1a edició del Premi Rafael Patxot i Jubert, instituït pel Consell Assessor de la Masia Mariona. Els premiats foren Maria Garganté i Llanes i Xavier Solà i Colomer pel treball 'Santuaris, ermites i capelles a l'època del Barroc (segles XVI-XVII): geografia sagrada de la muntanya catalana'.

El Premi Rafael Patxot i Jubert va ser instituït l'any 2015 pel Consell Assessor de la Masia Mariona de la Diputació de Barcelona i distingeix un treball de recerca, bibliogràfic o d'assaig que abordi algun dels aspectes afins a la trajectòria intel·lectual i científica d'aquest polièdric intel·lectual i mecenes català.

A l'acte, que va tenir lloc el 21 d'abril a la seu de l'Institut d'Estudis Catalans (IEC) en el marc de l'entrega de guardons corresponents a la LXXXV Cartell de premis i de borses d'estudi de l'IEC - Premis Sant Jordi 2016, va assistir-hi Jesús Calderer, diputat adjunt d'Espais Naturals i membres del Consell Assessor de la Masia Mariona.

Prèviament, a la sessió del 14 de març del 2016, el Ple de l'Institut d'Estudis Catalans, a proposta d'una ponència nomenada pel Consell Assessor de la Masia Mariona va acordar per unanimitat atorgar el 1r Premi Rafael Patxot i Jubert a Maria Garganté i Llanes i Xavier Solà i Colomer pel treball Santuaris, ermites i capelles a l'època del Barroc (segles XVI-XVII): geografia sagrada de la muntanya catalana, un estudi que s'adscrivia a la temàtica d'aquesta primera edició vinculada a la cultura popular catalana, particularment a la conservació del patrimoni en tots els seus aspectes (etnografia, rol de la dona, música i arquitectura).

Us informem que, en el marc de la LXXXVI Cartell de premis i borses d'estudi – Convocatòria dels Premis Sant Jordi 2017, s'ha convocat ja la 2a edició del Premi Rafael Patxot i Jubert per a un treball, en aquesta ocasió, que abordi la història medieval catalana, història de les ciències a Catalunya, història local de Sant Feliu de Guíxols i dret internacional en la defensa dels drets i valors humans.

Tal com indiquen les bases del certamen, els treballs que hi optin han de ser inèdits i redactats en català, tenir una extensió d'entre dues-centes i cinc-centes pàgines, estar avalats per dues persones d'una institució acadèmica i l'autor s'ha de comprometre a cedir-ne gratuïtament els drets d'edició en cas de guanyar-ne el premi.

El termini d'admissió de candidatures acaba el 30 de novembre del 2016 a les 13 h. La dotació del premi, que aporta la Diputació de Barcelona, és de 5.000 euros i el treball guanyador serà editat per la Diputació de Barcelona en col·laboració amb les altres institucions representades al Consell Assessor de la Masia Mariona.

Rafael Patxot i Jubert va néixer a Sant Feliu de Guíxols el 1872 en una família d'industrials i va estudiar a Barcelona, París i Londres. Va ser un dels mecenes més importants de la cultura catalana de les primeres dècades del segle XX, amb projectes culturals com ara el suport a l'Institut d'Estudis Catalans, l'Estudi de la Masia Catalana o l'Obra del Cançoner Popular de Catalunya. Figura polièdrica i d'interessos ben variats, fou també un dels precursors de l'estudi de l'astronomia i la meteorologia a Catalunya. L'any 1936 es va veure forçat a exiliar-se a Suïssa, d'on va decidir no tornar mentre el país estigués en mans del règim feixista de Franco. Va morir a Ginebra el 8 de gener del 1964.

Recordeu que fins al 8 de maig del 2016, podeu visitar l'exposició "Rafael Patxot. Mecenes, científic..., l'home" a la Sala 4 del Palau Robert de Barcelona. La mostra, comissariada per Manuel Castellet i Jordi Soler, s'ha presentat anteriorment a l'Espai Santa Caterina de Girona, al Museu de Ciències Naturals de Granollers i al Museu d'Història de Sant Feliu de Guíxols i està organitzada per la Diputació de Barcelona, la Generalitat de Catalunya i l'Institut d'Estudis Catalans, amb la col·laboració de la Diputació de Girona, el Museu de Ciències Naturals de Granollers i Benecé Produccions.

Finalment, si esteu interessats a conèixer més profundament la figura de Patxot, teniu també a l'abast la biografia Rafael Patxot i Jubert. Una vida de tramuntana escrita per la seva néta, Núria Delétra-Carreras i Patxot. Publicada originàriament en francès l'any 2008, recentment ha aparegut la traducció al català, ja disponible a la Llibreria de la Diputació.

Categoria: Montseny, Xarxa de Parcs Naturals, general,