Xarxa de Parcs Naturals | Montesquiu | Collserola Descarregueu-vos les ponències al web

Aportacions de la Jornada Tècnica d'Espais Naturals

21/06/2019

El dimarts 18 de juny, es va celebrar la Jornada tècnica ‘Solucions tècniques netes i eficients per a instal·lacions en el medi natural’, al Centre de Recursos del Castell de Montesquiu. La sessió va aplegar vuitanta-cinc persones, entre responsables polítics i tècnics d'ajuntaments, consells comarcals i consorcis, i tot el personal tècnic que treballi per a la gestió i conservació d'instal·lacions ubicades en entorns naturals, la gestió del territori i el medi ambient.

Valentí Junyent, diputat delegat d’Espais Naturals i Medi Ambient en funcions, va obrir l’acte tot destacant la importància d’aquest tipus de solucions i exhortant tothom a continuar amb aquestes iniciatives.

Joana Barber, cap de l’Oficina Tècnica de Parcs Naturals, va continuar la presentació exposant la necessitat d’una reflexió prèvia per assolir els reptes als quals ens hem d’afrontar. Les noves tecnologies atorguen una oportunitat i contribueixen a l’adaptació al canvi climàtic i permeten aconseguir els Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) de les Nacions Unides.

Casos pràctics

A continuació, Albert Sorolla, director  tècnic de Naturalea i president de la Asociación Española de Ingeniería del Paisaje (AEIP), va iniciar l’exposició dels casos pràctics basats en tècniques netes i eficients per a les instal·lacions en el medi natural. Va exposar les aportacions de les tècniques de la bioenginyeria del paisatge en el medi natural així com diverses intervencions lligades a espais fluvials, llacunatge, estabilització de talussos, etc. Aquesta disciplina aplicada permet donar resposta als problemes existents a partir de la capacitat dels ecosistemes per afrontar els canvis. Concretament, va destacar que “s’ha de jugar amb les condicions que tenim per deixar que la naturalesa treballi”.

Després de la pausa, Josep Argemí, de l’Oficina Tècnica de Parcs Naturals, va presentar la seva experiència en relació amb les solucions energètiques autònomes al Parc Natural i Reserva de la Biosfera del Montseny, i va exposar l’evolució des del 1995 fins a l’actualitat en les electrificacions de les zones rurals. Actualment, es continua treballant en les energies renovables i s’apliquen també en els equipaments i instal·lacions del Parc com ara albergs, centres d’informació o torres de guaita, d’entre altres.

Idoia Martin, arquitecta del Parc Natural de la Serra de Collserola, va contextualitzar la situació i els reptes del Parc derivats de l’alta afluència i freqüentació de visitants. Va exposar, de manera concreta, el cas dels camins i itineraris organitzats, on es plantegen tres solucions de sistema de pavimentació natural amb l’objectiu d’assegurar l’accessibilitat al Parc per als usuaris habituals, tot aconseguint un paisatge sostenible sense alterar l’entorn natural. Va presentar els pros i contres de tres tècniques: el paviment de terra sòlida, el paviment de tot-ú més sauló i el paviment de terreny natural.

Josep Fabra, tècnic de projectes i infraestructures de la Fundació Catalunya-La Pedrera, va presentar el cas del Punt d’Informació de l’Espai Natural Congost de Mont-rebei, gestionat per aquesta entitat amb una alta afluència de visitants i els reptes que això comporta en un lloc sense connexió a cap xarxa energètica ni de sanejament. En el cas concret dels sanitaris es va optar per la implantació dels sanitaris secs amb un compostatge aeròbic amb microorganismes i llambrics. Aquest sistema ha obtingut uns resultats excel·lents tant pel seu rendiment com pel seu baix manteniment i l’estalvi d’aigua. Es presenta com a “una molt bona solució per espais naturals o llocs amb pocs recursos”.

En la que va ser l’última intervenció, Jérémie Paoletti, tècnic de disseny i de projectes de depuradores naturals d’Aquatiris, va exposar el sistema de fitodepuració per a aigües grises centrat en la millora de la qualitat de l’aigua i l’estalvi energètic. És un sistema basat en la filtració de matèria orgànica i depuració de l’aigua per parts de bacteris, amb la imprescindible contribució d’algunes plantes. Actualment, aquesta tècnica s’està implementant principalment a França, no tan sols per a habitatges, càmpings, hotels, etc., sinó també en municipis petits. El sanejament de les aigües del mateix Parc del Castell de Montesquiu compta amb aquest sistema.

A continuació, es va obrir el torn de preguntes i debat moderat per Agustí Busquets, de l’Oficina Tècnica de Parcs Naturals.

Visita a la bassa de fitodepuració

La jornada va acabar amb la visita de tots els assistents a la bassa de fitodepuració del Parc del Castell de Montesquiu. Els participants van poder gaudir d’una jornada centrada en l’exposició d’experiències, reptes i solucions tècniques netes, eficients i sostenibles que funcionen de manera adequada i es poden aplicar en les instal·lacions al medi natural.

Documentació i ponències

Ja podeu consultar i descarregar-vos en l'enllaç al programa les diverses ponències i presentacions.

Categoria: Educació ambiental, Planificació i avaluació, Gestió del medi, Xarxa de Parcs Naturals, Diputació de Barcelona, hàbitats, Notícies d'arreu, Montesquiu, Collserola, Hidrologia, Paisatge, Divulgació, Biodiversitat, Ponències, Recerca i seguiment, general,