Xarxa de Parcs Naturals | Marina | Litoral | Montnegre-Corredor Un espai d'intercanvi d'experiències ApS d'arreu de Catalunya

I Simposi d'Aprenentatge Servei i Servei Comunitari ambiental

28/09/2019

Més de tres-centes persones van participar en el I Simposi d'ApS i Servei Comunitari ambiental celebrat el dijous 5 de setembre al CosmoCaixa (Barcelona). Durant la jornada, es van presentar més de quaranta-cinc projectes i experiències de la mà de centres educatius, entitats ambientals i administracions que els estan desenvolupant, entre elles la Xarxa de Parcs Naturals de la Diputació de Barcelona.

Atès que a partir del curs escolar 2019-2020 l’Aprenentatge Servei (ApS) i el Servei Comunitari seran instruments obligats a 3r i 4t d’ESO, a tots els centres de secundària del país es feia necessari  materialitzat un discurs conjunt entre les entitats ambientals, administracions públiques, centres educatius i ens locals sobre com aplicar la metodologia ApS i què pot aportar al camp de la sostenibilitat i l’educació ambiental.

El I Simposi d'Aprenentatge Servei i Servei Comunitari ambiental, doncs, ha estat la primera trobada amb tots els agents implicats per, d'una banda, reflexionar sobre la feina feta en aquest camp, les experiències existents i els criteris necessaris per promoure d’ara endavant el servei comunitari i, d'una altra, afavorir i donar eines als centres educatius per tal que desenvolupin projectes d'ApS i servei comunitari de l'àmbit ambiental.

La jornada es va obrir amb el 'Diàleg a quatre veus: els agents que intervenen en projectes d’Aprenentatge Servei i Servei Comunitari ambiental', amb Mariona Bassagaña, directora de l’Escola Segimon Comas de Sant Quirze de Besora; Helena del Pozo, tècnica de Medi Ambient de l'Ajuntament del Prat de Llobregat; Martí Boneta, director del CRP - Les Corts. Consorci d’Educació de Barcelona, i Hèctor Hernández, Associació Mediambiental La Sínia. Roser Batlle, del Centre Promotor Aprenentatge Servei, fou l'encarregada de moderar la conversa.

Experiències, eines i projectes als espais Àgora i Aparador

A continuació, una dotzena d’entitats i organismes va presentar els seus projectes, eines i recursos d’educació ambiental en el marc de l’Aprenentatge Servei a l’espai Aparador, en un intercanvi directe amb els assistents. Finalment, una quarantena de ponents, distribuïts en quatre sales amb una temàtica pròpia cadascuna ('Boscos', 'Ecosistemes aquàtics continentals', 'Horts, malbaratament alimentari i residus' i 'Ciutats i biodiversitat') van poder presentar les seves experiències a l’espai Àgora.

La Gerència de Serveis d'Espais Naturals i la Gerència de Serveis de Medi Ambient de la Diputació de Barcelona van ser els encarregats de coordinar aquest espai. La Xarxa de Parcs Naturals en va presentar tres:

"Els guardians dels arbres", Parc de la Serralada Litoral / Institut Jaume Almera (Vilassar de Dalt).

"BICIMPACT. Prevenció dels impactes del ciclisme de Muntanya", Escola de Natura del Corredor / Parc del Montnegre i el Corredor.

"El Montseny a l'escola", Parc Natural i Reserva de la Biosfera del Montseny.

El Simposi va oferir un ventall ampli d’experiències inspiradores d’arreu de Catalunya per aplicar la metodologia ApS i el servei comunitari i reflexionar conjuntament per posar les bases sobre els projectes ambientals.

Ja podeu consultar a la pàgina web del Simposi el programa així com totes les ponències i materials que s'hi van presentar.

El I Simposi d'Aprenentatge Servei i Servei Comunitari ambiental va estar coorganitzat per la Generalitat de Catalunya, la Diputació de Barcelona, l'Ajuntament de  Barcelona, l'Àrea Metropolitana de Barcelona, la Societat Catalana d’Educació Ambiental, l’APS - Aprenentatge Servei, la Xarxa de Conservació de la Natura i la Xarxa d’Escoles Verdes de Catalunya.

Categoria: Educació ambiental, Xarxa de Parcs Naturals, Diputació de Barcelona, Marina, Educació ambiental, Litoral, Montnegre-Corredor, general,