Xarxa de Parcs Naturals Podeu descarregar-vos les comunicacions que es van presentar

La Xarxa de Parcs Naturals participa al XX Congrés ESPARC

13/06/2018

El Parc Nacional dels Picos de Europa, i en concret el municipi asturià de Cangas de Onís, va acollir del 23 al 26 de maig el XX Congrés ESPARC 2018, organitzat per la Secció de l’Estat espanyol de la Federació EUROPARC (l'organisme que aplega a les administracions públiques gestores d'espais naturals protegits de l'Estat espanyol), el Principat d’Astúries i el mateix Parc Nacional.

El Congrés, que va commemorar el centenari del primer Parc Nacional de l’Estat, anomenat llavors de la Montaña de Covadonga, va tenir com a lema "Societat i àrees protegides: passat, present i futur de les àrees protegides'" La Xarxa de Parcs Naturals hi va ser present amb la participació d'una delegació de tècnics i directors de parcs.

Els eixos centrals del congrés van estar constituïts per la commemoració del centenari de la declaració dels actuals Parcs Nacionals dels Picos de Europa i d’Ordesa y Monte Perdido l’any 1918, i per l’impuls i el desenvolupament del Programa de Treball 2020 “Societat i Àrees Protegides”. Així, a les ponències marc l’eminent geògraf Eduardo Martínez de Pisón, el president de la Federació EUROPARC, Ignace Shoops, i el biòleg expert en Història de la ciència, Santos Casado, van repassar la història de les àrees protegides i els seus reptes actuals.

Per la seva part,  Carles Castell, tècnic de la Diputació de Barcelona i coordinador del Programa de treball, va repassar les activitats i els avenços al llarg dels dos darrers anys. Entre aquestes iniciatives, cal destacar el lliurament durant el Congrés dels “Premis a les experiències inspiradores en àrees protegides”, que van reconèixer, entre d’altres, el Projecte d’ordenació forestal per a l’adaptació al canvi climàtic al Matagalls, al Parc Natural del Montseny, i el Pla d’igualtat de gènere i de desenvolupament rural sostenible de la Reserva de la Biosfera del Montseny.

En total, a l'esdeveniment van assistir-hi més de 170 persones, pertanyents als diversos nivells de l’administració pública -administració central, comunitats autònomes i administració local- així com a entitats i organitzacions civils relacionades amb els espais protegits de la quasi totalitat de les comunitats autònomes, entre gestors de parcs i entitats afins a la protecció de la natura.

Durant els dies que va durar el XX Congrés ESPARC, la participació de la Xarxa de Parcs Naturals fou intensa i diversa. Així, la delegació de tècnics i directors de parcs van oferir diverses comunicacions, van formar part del mercat d'experiències i van participar activament en alguns dels cinc tallers de treball previstos que abordaven les temàtiques següents: Beneficis socials: salut i patrimoni cultural; Contribució a la dinamització socioeconòmica; Reptes derivats del canvi global; Estat de conservació de la Xarxa Natura 2000 terrestre i marina; i Diversificació de fórmules de governança.

Concretament, les aportacions van ser les següents:

Taller de treball:

“Salut i àrees protegides” (Joana Barber, coord.).

Comunicacions orals:

“Pla d’igualtat de gènere i de desenvolupament rural sostenible de la Reserva de la Biosfera del Montseny” (Joana Barber); “Radiografiant la flora amenaçada de la Xarxa de Parcs Naturals: el Programa SEFA” (David Carrera); “Dotze anys de projectes de conservació ‘la Caixa’. Balanç i lliçons apreses” (Carles Dalmases); “Itineraris Parcs, l’app d’itineraris senyalitzats de la Xarxa de Parcs Naturals. Eines per al turisme i la gestió” (Assumpta Górriz); “Life Tritó Montseny. La gestió d’una conca hidrogràfica davant del canvi global” (Daniel Guinart); “25 anys del programa Viu el parc” (Jordi Hernández); “Efectes d’una manada de cavalls en llibertat en la vegetació del Parc del Garraf” (Santi Llacuna); “Parc i biblioteques... naturalment! Un projecte comú entre la Xarxa de Biblioteques Municipals i la Xarxa de Parcs Naturals de la Diputació de Barcelona” (Josep Melero); “Pla Director del Conjunt Monumental del Monestir de Sant Llorenç del Munt” (Àngel Miño); “Participació de les entitats del territori en la gestió d’un espai natural protegit. El cas del Manual de Bones Pràctiques al Parc de la Serralada de Marina” (Cinta Pérez); “Vallgrassa. Centre Experimental de les Arts. L’art contemporani, un llenguatge universal que vincula patrimoni cultural i natural” (Xavier Roget); “Prova pilot d’implantació d’un servei de transport públic al Parc Natural del Montseny” (Elisabet Ros); “Gestió i control de tritons exòtics naturalitzats al Parc del Montnegre i el Corredor” (Mireia Vila).

Mercat d'experiències:

“Finques públiques al servei de la societat: reprendre el conreu de varietats antigues com el cigró petit, la vinya” (Josep Canals); “Divulgació del Life Tritó Montseny en l’àmbit local” (Jordina Grau); “Cavalls en llibertat. Fundació Miranda” (Sofia Paricio).

El seguiment de les comunicacions orals, tallers de treball i mercat d'experiències es va completar amb la visita tècnica, el 25 de maig, als llacs d’Enol i amb la sortida, l'endemà 26 de juny, al Parc Nacional dels Picos d’Europa.

En aquest enllaç, podreu descarregar-vos les comunicacions i tallers que va presentar la Xarxa de Parcs Naturals.

Les conclusions dels tallers del Congrés, així com d’altres aportacions sorgides d’aquest espai de trobada i intercanvi, que té una periodicitat biennal, constitueixen una contribució fonamental per al desenvolupament de recomanacions tècniques per ser aplicades en la gestió diària dels espais protegits per part dels organismes membres de la Federació.

Per a més informació, consulteu el lloc web d'Europarc - Espanya en el qual trobareu les actes del Congrés.

Categoria: Ponències, Gestió del medi, Normativa, Xarxa de Parcs Naturals, Planificació i avaluació, Divulgació, Biodiversitat, Recerca i seguiment, general,