Xarxa de Parcs Naturals A l'Espai Patrimonial de les Guixeres de Súria, dins el Geoparc Mundial UNESCO de la Catalunya Central

'Mots emboscats. Textos de la Guerra Civil', a l'edició de Poesia als Parcs. Lletres i paisatges

22/09/2016

La tarda del dissabte 17 de setembre a l'Espai Patrimonial de les Guixeres de Súria, que forma part del Geoparc Mundial UNESCO de la Catalunya Central, es va celebrar dins de les Jornades Europees del Patrimoni a Catalunya i el cicle Poesia als parcs. Lletres i paisatges el recital 'Mots emboscats. Textos de la Guerra Civil', 4a edició de Ressons. L'espectacle de textos i música el van gaudir prop d'un centenar de persones.

El col·lectiu Els jubilats de les Guixeres van escollir un seguit de lectures en relació a la Guerra Civil Espanyola perquè enguany en fa vuitanta del seu esclat. L'actriu surienca Marialba Esquius fou l'encarregada de la lectura de textos i els músics, també suriencs, Lluís Macià i Jaume Noguera, els responsables de les interpretacions musicals. El recital va tenir lloc al Forn 2 de les Guixeres, un dels espais recuperats enguany pels jubilats de les Guixeres.

Durant la tarda, es van llegir poemes d'autors cabdals de la literatura espanyola com el "Romance sonámbulo", de Federico García Lorca, o les "Nanas de la cebolla", de Miguel Hernández, i també d'autors representants de la literatura catalana, per exemple, fragments de La plaça del Diamant, de Mercè Rodoreda, Unitats de xoc, de Pere Calders, El desgavell, de Ferran Planes, i Corrandes d'exili, de Pere Quart, entre altres. Els textos es combinaven amb músiques tradicionals com ara Al lado de mi cabaña (tradicional lleonesa), El comte Arnau (tradicional catalana) i Corrandes d'exili, de Lluís Llach.

Les vivències de la Guerra Civil a Súria van ser recordades també amb textos de tres autors estretament vinculats a la vila: Ferran Planes, Josep Manau i José González Atienza. El text d'aquest darrer va ser especialment emotiu, ja que es tractava de la carta que l'autor va escriure a la seva família poques hores abans de ser afusellat al Camp de la Bota (Sant Adrià del Besòs) en els primers mesos de la postguerra. Tots els textos van ser presentats per l'estudiós surienc i membre d'Els jubilats de les Guixeres Albert Fàbrega i, a l'acabar el recital, va oferir-se un tast de fruits secs i moscatell.

Entre les persones assistents hi havia l'alcalde de Manresa i diputat delegat d'Espais Naturals i Medi Ambient de la Diputació de Barcelona, Valentí Junyent, acompanyat per l'alcalde de Súria, Josep Maria Canudas, i pel president del Geoparc Mundial UNESCO Catalunya Central, Josep Canals.

Els antics forns de la pedra de guix (Les Guixeres) van ser lloc d'amagatall durant la Guerra Civil. L'indret donava més força als textos ja que els acostava de manera directa als fets i aconseguien fer-se més propers.

El cicle de recitals poeticomusicals 'Poesia als parcs. Lletres i paisatges 2016' continua fins al final de novembre, descarregueu-vos el programa a l'enllaç següent.

Font de la informació: Ajuntament de Súria i Tramoia Cultura

Categoria: Viu el parc, Xarxa de Parcs Naturals, Poesia als parcs, Notícies d'arreu, Poesia als Parcs, general,