Xarxa de Parcs Naturals A Vacarisses

Sessió informativa del projecte LIFE Montserrat als municipis dels entorns

17/06/2016

El dimarts 7 de juny es van presentar a l'Edifici del Castell de la Biblioteca de Vacarisses els progressos fets en el marc del projecte europeu del LIFE Montserrat pel que fa a les darreres accions desenvolupades en el territori.

Durant la reunió (iniciativa de l'Àrea de Territori i Sostenibilitat de la Diputació de Barcelona), alcaldes i regidors dels 14 municipis de l'àmbit del LIFE Montserrat van poder conèixer l'evolució del projecte. Actualment, ens trobem a la meitat, per la qual cosa és un bon moment per explicar l'estat en què es troba i el camí que queda per fer.

La presentació va comptar amb les intervencions del diputat adjunt d'Espais Naturals, Jesús Calderer, i de l'alcalde de Vacarisses, Antoni Masana, així com de la regidora de Medi Ambient de l'ajuntament, Marisa Santander, i de la coordinadora tècnica del projecte. Els municipis convocats a la sessió informativa van ser el Bruc, Castellbell i el Vilar, Castellgalí, Collbató, Esparreguera, Marganell, Monistrol de Montserrat, Olesa de Montserrat, Rellinars, Sant Salvador de Guardiola, Ullastrell, Vacarisses i Viladecavalls.

Antoni Masana va recordar que el sector primari és testimonial avui en dia en el terme municipal de Vacarisses i que el projecte LIFE Montserrat, des de la perspectiva d'aquesta població, és molt interessant. Masana va comentar també que per tal de fer prevenció d'incendis és important una bona gestió dels boscos. El diputat adjunt d'Espais Naturals, Jesús Calderer, va explicar que a banda de diputat és també alcalde de Cercs i que té gravat al cervell, des que ho va viure amb 25 anys, el soroll que fa el foc.

En l'obertura de la sessió, Calderer va explicar als alcaldes i alcaldesses que la Diputació de Barcelona potencia la neteja de franges a les urbanitzacions així com la restauració dels boscos en regeneració post incendi i que, amb aquest projecte LIFE amb aval europeu, la Diputació aposta per una gestió sostenible del territori, en coordinació amb tots els agents implicats, projecte que, a la vegada, és una oportunitat d'afavorir el desenvolupament socioeconòmic de la gent dels municipis implicats.

Pel què fa a la prevenció d'incendis i a l'obertura i manteniment de franges a les urbanitzacions, Jesús Calderer va fer referència als ajuts que ofereix la Diputació de Barcelona a través del Catàleg de Serveis i va recordar que en l'anterior convocatòria es van acceptar la totalitat de les sol·licituds presentades pels ajuntaments. A més, va destacar el suport  que s'ofereix als ajuntaments per a la restauració de les zones afectades per incendis dins el programa de restauració i millora forestal. El programa consisteix a promoure l'associacionisme de la propietat per tal de gestionar conjuntament, amb una visió de territori, les actuacions silvícoles de millora i de prevenció d'incendis en els boscos en fase de regeneració i evitar que aquests episodis es repeteixin. Per acabar, va destacar que el projecte LIFE Montserrat ha agafat una bona direcció i va passar la paraula als representants de l'Àrea de Territori i Sostenibilitat que participen en el projecte.

En el torn de paraules, es va poder comptar amb les aportacions dels representants del socis del projecte europeu LIFE Montserrat, els quals van poder respondre i explicar detalladament els principals progressos fets en l'àmbit de cadascuna de les entitats participants i socis. Junt amb la Diputació de Barcelona (soci coordinador), són socis del projecte l'Associació de Propietaris Entorns de Montserrat, la Fundació Catalunya-La Pedrera i la Generalitat de Catalunya: Patronat de la Muntanya de Montserrat, Direcció General de Prevenció, Extinció d'Incendis i Salvaments (Departament d'Interior) i Direcció General de Forest (Departament d'Agricultura, Ramaderia, Pesca, Alimentació i Medi Natural).

A les 19 h va acabar el torn de paraules destinat a escoltar les inquietuds i aportacions dels electes municipals.

Per a més informació, consulteu el web del projecte LIFE Montserrat (http://lifemontserrat.eu/) o adreceu-vos a info@lifemontserrat.eu.

Per tal de fer-vos una idea acurada del projecte en tan sols quatre minuts, us recomanem el vídeo següent.

Font de la informació: Oficina Tècnica de Prevenció Municipal d'Incendis Forestals (OTPMIF)

Categoria: flora, Prevenció incendis, Xarxa de Parcs Naturals, Planificació i avaluació, hàbitats, fauna, Biodiversitat, Notícies d'arreu, Paisatge, general,