Guilleries-Savassona Amb tallers mediambientals, de cinema i controladors casolans

La llum i els sòls, protagonistes de la 20a Setmana de la Ciència a Sant Julià de Vilatorta

08/12/2015

Per quart any consecutiu, la Setmana de la Ciència a Catalunya va tornar a Sant Julià de Vilatorta entre el 14 i el 22 de novembre amb diversos tallers, activitats i conferències. Els temes centrals de l'edició d'enguany han estat la llum i els sòls, amb motiu de la celebració, aquest 2015, de l'Any Internacional de la Llum i de les Tecnologies basades en la Llum i de l'Any Internacional dels Sòls.

Meteovilatorta, en coordinació amb l'Ajuntament de Sant Julià de Vilatorta i el programa cultural i d'oci Viu el Parc organitzat per l'Àrea de Territori i Sostenibilitat de la Diputació de Barcelona, va preparar diverses activitats per participar en aquesta nova edició de la Setmana de la Ciència, una iniciativa de la Fundació Catalana per a la Recerca i la Innovació.

El dissabte 14 de novembre, a les 18 h al Parc de les Set Fonts, es va inaugurar l'Espai Meteovilatorta i una exposició sobre la història de la meteorologia. Un mica més tard, a les 19 h, Alfred Rodríguez Picó va oferir la conferència "Temps i salut" a la sala de conferències del pavelló municipal. En ella, el meteoròleg va abordar com ens afecten els canvis de temps tant físicament com anímicament, l'efecte Föhn, les tempestes elèctriques, la boira, els ions negatius i positius...

El dissabte 21, les activitats de la Setmana de la Ciència van començar al pavelló municipal d'esports amb un conjunt de tallers gratuïts per a infants de diverses edats anomenat "La caixeta dels Lumière". L'objectiu era transmetre a nens i joves el funcionament del món audiovisual: cinema, creació de fotogrames, caixa fosca, ombres xineses, construcció d'aparells òptics, filmació d'imatges fotograma a fotograma, etc. L'horari dels tallers van ser de les 11 a les 14 h.

A la tarda, els tallers de "La caixeta dels Lumière" van continuar de les 16 a les 19 h, simultàniament amb un altre taller de controladors casolans, en què, en una sala annexa, s'explicaven els secrets de la conductivitat amb experiments i la construcció d'un supercontrolador de videojocs casolà que els nens i nenes feien funcionar jugant connectats a un ordinador.

Finalment, l'endemà, diumenge 22 i darrer dia d'activitats, de les 10 a les 12 h es va fer el taller "De peus al riu", una proposta de descoberta i investigació, lupa en mà en una safata, dels petits animals que viuen a l'aigua. Els participants van anar al torrent de Sant Julià (aigua avall de les Set Fonts, a l'alçada de la font del Cargol) i van agafar una mostra de macroinvertebrats aquàtics per tal d'observar-los i fer un recompte que permetés esbrinar quin és l'estat de salut del riu.

Els diversos tallers estaven organitzats per Meteovilatorta amb la col·laboració del programa Viu el parc de l'Espai Natural de les Guilleries-Savassona.

Font de la informació: Viu el parc

Categoria: Guilleries-Savassona, Educació ambiental, Educació ambiental, Biodiversitat, Cursos i tallers, general,