Xarxa de Parcs Naturals | Montesquiu Amb prop de seixanta assistents

La sessió sobre gestió de parcs urbans tanca el Cicle de Jornades tècniques de tardor

07/12/2015

El 26 de novembre es va desenvolupar la tercera i darrera sessió del cicle de Jornades tècniques de tardor al Centre de Recursos del Castell de Montesquiu que va comptar amb l'assistència de prop de seixanta persones. En aquesta ocasió, el tema abordat era els 'Reptes de la gestió dels parcs urbans i la biodiversitat a escala local'. Jesús Calderer, diputat adjunt d'Espais Naturals de la Diputació de Barcelona, i Jaume Romeu, 1r tinent d'alcalde de Montesquiu, van inaugurar la jornada.

El programa de la jornada, l'horari de la qual s'estenia de les 9.30 a les 14 h, va estar format per ponències d'abast més genèric i presentacions d'experiències concretes vinculades a la gestió dels parcs urbans. El matí va iniciar-se amb les ponències següents: "Claus per a l'èxit i fracàs dels parcs urbans", a càrrec de Jordi Bordanove, cap del Servei de Promoció i Conservació de l'Espai Públic de l'Àrea Metropolitana de Barcelona, i "Concepció global de la gestió dels parcs", de Roger Junqueras. Ferrovial Servicios. Comissió de Gestió i Qualitat de Zones Verdes. Asociación Española de Parques y Jardines Públicos.

A continuació, Enric Coll, tècnic de l'Oficina Tècnica d'Educació i Promoció Ambiental de la Gerència de Serveis de Medi Ambient de la Diputació de Barcelona, va abordar l'"Estat de la qüestió en la gestió del verd urbà a la província de Barcelona"; Josep Solà-Morales i Rosa Peralta Saguer, arquitectes de l'Àrea d'Urbanisme de l'Ajuntament de Girona, van explicar als més de cinquanta assistents el "Pla especial de la Devesa de Girona"; Joan Ramon Lucena, cap de Medi Natural de l'Ajuntament de Viladecans, va presentar el "Pla d'acció per a la biodiversitat urbana de Viladecans", i, finalment, David Bravo, secretari del Jurat Internacional del Premi Europeu de l'Espai Públic Urbà. Centre de Cultura Contemporània de Barcelona, va mostrar-ne diversos casos. El debat final, moderat per Lavola, va cloure aquesta interessant sessió de treball adreçada principalment a responsables polítics i tècnics d'ajuntaments, consells comarcals i consorcis, i a tots els tècnics que treballin per a la gestió del territori, medi natural, zones rurals i verd urbà.

Bona part dels ponents va coincidir en el fet de subratllar que un dels principals reptes de la gestió dels parcs urbans és aconseguir que aquests siguin espais vius i freqüentats per la població. Per tant, els parcs i la seva gestió han d'evolucionar amb la societat, tot incorporant equipaments i serveis que permetin desenvolupar el seu gran potencial socioambiental com a espais de descans, però també d'oci, educació ambiental, participació i activitats econòmiques com lloguer de bicicletes o bars, sense oblidar allò potser més important de tot: els parcs urbans com a espais de natura.

En aquest sentit, va resultar molt il·lustrativa l'experiència del "Pla d'acció per a la biodiversitat urbana de Viladecans", l'objectiu del qual és tornar a portar la natura als parcs. Joan Ramon Lucena, durant la seva exposició, va mencionar el concepte cada cop més popular de biofília, és a dir, el sentiment de connexió que tots tenim amb la natura, atès que en formem part. Els éssers humans necessitem estar en contacte amb la natura i, ja que és a la ciutat on vivim, són els seus parcs els qui ens han de permetre aquesta unió. El repte per als gestors, consegüentment, és aconseguir espais verds complexos a partir dels quals recuperar els aspectes que alimenten la biofília. En resum, cal portar el bosc a la ciutat.

Per cloure la jornada, en David Bravo va mostrar experiències presentades en diverses edicions del Premi Europeu de l'Espai Públic Urbà, una mostra magnífica d'intents, arreu del món, de donar resposta a aquests reptes.

Les dues sessions anteriors del cicle de Jornades tècniques de tardor 2015 al Castell de Montesquiu abordaren les temàtiques següents:

· 1a jornada (8 d'octubre): Treball col·laboratiu com a eina de gestió eficaç.

· 2a jornada (29 d'octubre): El sòl agrari, un recurs per al desenvolupament sostenible.

Trobareu més informació de la 3a jornada així com la documentació de les ponències presentades aquí.

Categoria: Jornades tècniques, Xarxa de Parcs Naturals, Diagnosi ambiental, Montesquiu, Gestió del territori, Biodiversitat, Flora i vegetació, general,