Collserola S'ha recondicionat i ampliat l'itinerari de descoberta del jaciment

El poblat ibèric de Ca n'Oliver estrena nou condicionament dels exteriors

09/05/2016

Després de més de vint anys d'excavacions i d'una primera museïtzació del jaciment, quedava pendent la configuració d'un itinerari d'interpretació dels nous espais excavats. Amb aquest objectiu, durant el primer trimestre del 2016 s'ha executat el projecte de condicionament del traçat existent fins als nous espais recuperats i de senyalització interpretativa d'alguns dels nous elements.

El nou traçat s'ha dissenyat prioritzant que la visita a Ca n'Oliver no malmeti les importants restes arqueològiques, fet que ha obligat a elevar, per sobre el terreny, alguns dels trams. L'actuació permet entendre la història i l'evolució d'aquest jaciment de més de 6.000 m2 de restes recuperades amb tres edificis reconstruïts i que ens mostra com s'estructurava durant els diferents moments de la seva ocupació.

La direcció d'obra, així com la redacció del projecte, ha anat a càrrec dels serveis tècnics del Consorci del Parc Natural de la Serra de Collserola conjuntament amb el Servei d'Arqueologia de l'Ajuntament de Cerdanyola. Cal destacar que, des dels inicis de l'obertura al públic del jaciment, la col·laboració entre ambdues administracions ha estat molt estreta.

El jaciment arqueològic, situat en un turó de Collserola a tocar del barri de Montflorit a Cerdanyola del Vallès, és un dels element de patrimoni històric més rellevants del Parc Natural de Collserola. Ca n'Oliver és un poblat de grans dimensions que va estar habitat entre els segles VI i I aC i des del qual els seus habitants podien veure tota la plana vallesana ocupada, en aquella època, per petits assentaments agrícoles. Era també un important centre d'acumulació de l'excedent agrícola i, per tant, un punt actiu de comerç amb altres pobles de la Mediterrània.

El Museu, inaugurat l'any 2010, situat al mateix turó, amb l'exposició permanent "Terra d'ibers", i el jaciment arqueològic del poblat de Ca n'Oliver, recentment ampliat amb noves excavacions, configuren un conjunt patrimonial bàsic per conèixer la cultura ibèrica laietana.

El conjunt patrimonial està gestionat per l'Ajuntament de Cerdanyola del Vallès, el qual ha iniciat l'expedient de declaració de Bé d'Interès Nacional.

Ca n'Oliver forma part de la Ruta dels Ibers i de la Xarxa de Museus i Jaciments Arqueològics de Catalunya.

Font de la informació: Consorci del Parc Natural de la Serra de Collserola

Categoria: Collserola, Educació ambiental, general,