Foix Per evitar la seva degradació

Cobriment del jaciment arqueològic de l'ermita de Sant Llorenç de Sanabra

09/03/2019

El dissabte 2 de març, trenta membres del Cercle de Voluntaris dels Parcs Naturals van ajudar a protegir el jaciment arqueològic de l’ermita de Sant Llorenç de Sanabra, al Parc del Foix, tot cobrint aquestes excavacions amb pedres i construint murs de pedra seca per dificultar el seu accés i evitar-ne la degradació.

El grup de voluntaris participants van trobar-se al Centre d'Informació del Castell de Penyafort, al Parc del Foix, amb els guardes forestals, la cap de la Unitat d’Ús Públic i Conservació, Sofia Paricio, i el director del Parc del Foix, Pau Mundó. A l’ermita de Sant Llorenç de Sanabra els esperava l’arqueòleg Pablo del Fresno, de Sistemes de Gestió de Patrimoni, el qual els va oferir una breu introducció sobre l’estat de l’ermita, la seva història i com nosaltres com a voluntaris podem ajudar a protegir-la o, si més no, a disminuir el seu estat de degradació.

Com a resultat dels fenòmens atmosfèrics, de l’acció de la vegetació i de l’acció humana, actualment les restes de l’antiga església de Sant Llorenç de la Sanabra i de les edificacions annexes es troben en un estat d’abandonament i en un procés de degradació avançat. És per això que mentre no es reprenguin els treballs de prospecció arqueològica, l’objectiu de l’actuació de voluntariat va ser cobrir part de les excavacions amb pedres i limitar l’accés a l’interior de l’ermita. També es va construir una escala per facilitar l’accés a una zona des d’on es pugui observar l’ermita i evitar, d’aquesta manera, que es trepitgi part del jaciment i es posi en perill la seva estructura i el seu recobriment.

Després de casi dues hores movent pedres, construint murs i escales, el grup va tornar cap al castell de Penyafort, tot gaudint del magnífic dissabte, quasi primaverenc. Van visitar-ne l’exterior i els seus jardins i van veure un audiovisual. Finalment, els voluntaris es van desplaçar fins a l’Àrea d'esplai la Marina per dinar, tot gaudint de les increïbles vistes del pantà de Foix.

Material addicional:

Memòria de la prospecció arqueològica a l’ermita de Sant Llorenç de la Sanabra. Santa Margarida i els Monjos (Alt Penedès).

Font de la informació: Cercle de Voluntaris dels Parcs Naturals

Categoria: Educació ambiental, Educació ambiental, Foix, Cercle de voluntaris, Educació ambiental, general,