Foix | Garraf | Olèrdola Setze empreses estan fent el procés d’adhesió

El 4t Fòrum Permanent de la CETS dels parcs del Garraf, Olèrdola i el Foix comença a definir actuacions per renovar l'adhesió

22/03/2021

Un total de cinquanta persones van participar en el 4t Fòrum Permanent de la Carta Europea de Turisme Sostenible (CETS) del Parc del Garraf, del Parc d’Olèrdola i del Parc del Foix, que va tenir lloc el 17 de març en línia. Com a objectiu prioritari hi havia la presentació de l’estat de les actuacions del 2017 i 2021 i informar que comença el procés de renovació de l’adhesió a la CETS entre els anys 2022 i 2026. Enguany, setze empreses han començat el procés d’adhesió a la Fase II de la CETS del Garraf, Olèrdola i el Foix.

Durant aquest darrer any, les empreses han fet un gran esforç per fer front a la pandèmia. S’ha creat un protocol COVID-19 d’equipaments d’ús públic i activitats organitzades. Gràcies a això s’han pogut realitzar gran part de les activitats programades durant el 2020 i el 2021.

Els parcs del Garraf, Olèrdola i el Foix van rebre l’acreditació de la Carta Europea de Turisme Sostenible (CETS) l'any 2017 amb el compromís de treballar durant els següents cinc anys un conjunt d’ actuacions per assolir i desplegar un model de turisme sostenible al territori. Al Fòrum Permanent es va presentar l’estat de les trenta-dues accions proposades, mitjançant una metodologia participativa, per un equip de treball format per tècnics, empresaris i entitats dels catorze municipis dels parcs i el municipi de Cubelles. La característica d’aquesta certificació és que les accions s’han d’assolir de manera participativa amb tots els agents del territori tant públics com privats.

La CETS és un procés participatiu que als parcs del Garraf, Olèrdola i el Foix s’ha organitzat en quatre grups de treball els quals tracten un conjunt d’actuacions o blocs. En el primer grup es parla de gestió i millora ambiental; en el segon, d’ús públic i gestió d'espais protegits (amb un subgrup litoral); el tercer aborda la interacció dels sectors públic i privat, i el quart, actuacions de gestió interna.

A la trobada es van repassar les actuacions assolides el darrer any. Una de les accions clau és la implantació dels Plans d'acció per a l'energia sostenible (PAES) en l'àmbit CETS, que la majoria de municipis ja tenen i ara s’estan començant a redactar en l'àmbit comarcal. Una altra és millorar la informació turística disponible sobre la xarxa de transport públic. Aquest any s’ha editat la guia Rutes amb transport públic per la Xarxa de Parcs Naturals.

També es treballa des del 2017 en el Mapa de camins i activitats organitzades dels parcs del Garraf Olèrdola (MACAO), que regularà l’accés i les activitats organitzades en aquests espais naturals. Qualsevol empresa mirant el mapa podrà veure, per exemple, on es pot fer una cursa  o una passejada en BTT. Per tal de sensibilitzar també els usuaris del sector nàutic i marítim, el 2020 es va formar el grup de treball del litoral. De cara al 2021 es volen crear grups de treball més reduïts i específics per temàtica com, per exemple, un d’educació ambiental.

Segona fase de la CETS

El 2020 va començar la segona  fase de la CETS, a la qual s’adhereixen les empreses dins del territori. Aquest any han començat el procés d’adhesió setze empreses. La CETS acompanya les empreses en la promoció dels valors turístic sostenibles i ofereix activitats formatives per les empreses i pels punts d’informació.

Per últim, es va presentar l’Associació Turisme Sostenible dels Parcs del Garraf Olèrdola i Foix (nom comercial “Som turisme saludable”), creada l’any 2021 davant de les dificultats que estaven patint molts empresaris del territori degut a la COVID-19. El seu president, José Enrique Alarcón, va explicar que els seus quatre puntals són la comunicació i sinergia de les activitats turístiques per crear paquets turístics, el foment de la digitalització del producte turístic, ser punt focal de representació davant institucions publiques i tenir cura i vigilància dels nostres àmbits territorials.

Qui pot adherir-se a la Carta?

Poden adherir-se a la CETS empreses, fundacions o autònoms que han d’estar ubicats o les seves activitats en l’àmbit territorial de la Carta tenint un servei turístic ja sigui: allotjament, restauració, empreses de turisme actiu, empreses agroalimentàries o d’artesania amb servei de visita, oficines i punts d'informació turístics i museus.

El punt important és participar de forma activa, ja sigui en els grups de treball o en les sessions del Fòrum Permanent. Les persones interessades poden escriure al correu electrònic p.garraf.qualitat@diba.cat.

Categoria: Foix, Garraf, Olèrdola, Diputació de Barcelona, ODS,