Litoral Es va cloure amb una jornada el 25 de maig, per celebrar el Dia Europeu dels Parcs

Alumnes de l'IES Jaume Almera de Vilassar de Dalt participen un any més en un Servei comunitari i tenen cura del Parc de la Serralada Litoral

14/06/2023

Ha finalitzat molt satisfactòriament la 5a edició del Servei comunitari al Parc de la Serralada Litoral ‘Guardians dels arbres’. Adreçada a joves de 4t d’ESO, enguany, ha comptat amb la participació d’un total de nou alumnes de l’IES Jaume Almera de Vilassar de Dalt. Durant diverses setmanes, els joves han fet activitats per tenir cura del Parc, entre d’altres, plantar plantes aromàtiques o instal·lar un tancament cinegètic. A més, han comptat amb les explicacions tant de Toni Marí, responsable del Centre de documentació del Parc, com d’una educadora ambiental, que els van fer descobrir tota la riquesa natural, històrica i patrimonial del Parc i copsar-ne el valor i la necessitat de preservar aquest patrimoni de manera activa.

Durant la primera jornada, que va tenir lloc el 18 de març, els alumnes, juntament amb els guardes del Parc de la Serralada Litoral i la informadora, van realitzar tasques diverses per adequar l’entorn del Centre d’Informació de la Creu de Can Boquet. Així, van netejar els parterres, podar, arrencar males herbes i plantar plantes aromàtiques a les zones enjardinades, posar un tancament metàl·lic cinegètic a la barana i envernissar les fustes del banc i de les baranes. També van poder veure de prop un niu de vespa asiàtica, espècie invasora.

Després es van desplaçar cap a la cova de la Granota on van aprendre moltes coses sobre l'entorn i fer una activitat d'orientació que els va aportar coneixements sobre el patrimoni natural i geològic de la zona.

Ja durant la segona jornada, feta el 25 de març, els joves van netejar els laterals de diversos camins i algun desguàs embussat i van recollir cartutxos d'un antic camp de tir. Per acabar, van gaudir d’una activitat d'educació ambiental que convidava a la reflexió sobre la protecció del medi ambient.

Cal destacar que en l’edició d’enguany es va comptar amb la participació d'en Toni Marí, responsable del Centre de Documentació del Parc de la Serralada Litoral "Salvador Grau i Tort", qui va compartir en cada sessió els seus coneixements amb els estudiants. També es va comptar amb el suport d'una educadora ambiental d’Aula BGT, que proposava el fil conductor de les activitats.

Jornada final pel Dia Europeu dels Parcs

Finalment, el dijous 25 de maig i coincidint amb la commemoració del Dia Europeu dels Parcs (24 de maig), es va desenvolupar una jornada final de cloenda del Servei comunitari amb la presència dels alumnes, personal del Parc i de la Xarxa de Parcs Naturals i l’educadora ambiental. Al llarg del matí, van tornar a alguns dels espais en què els joves havien desenvolupat actuacions de millora, per exemple, el Centre d’Informació de la Creu de Can Boquet o el dolmen de Can Boquet, per veure i mostrar al personal del Parc i de la Xarxa tota la bona feina feta. Una de les tasques que van explicar va ser l’alliberament de restes vegetals i terra d’un canal de desaigües del camí. El grup va poder comprovar, a més, que era encara molt efectiu.

Un cop arribats a la Roca d’en Toni, van fer diverses dinàmiques de grup i jocs cooperatius amb què van poder extreure per ells mateixos les conclusions del projecte “Guardians dels arbres” i van veure la importància de la cooperació per aconseguir els objectius marcats.

La conclusió va ser que els joves havien entès realment la importància de tenir cura de l’entorn perquè aquest continuï sent igual de ric, tant biològicament i geològicament com pel que fa a la conservació del patrimoni arqueològic. En les seves valoracions, gairebé tots els alumnes van fer menció a la història del territori que els va explicar el Toni Marí, ja fos sobre els lleons, les tombes i els romans o els insectes.

Compromís cívic

L'impuls del Servei comunitari per a l'alumnat de secundària obligatòria és una acció que vol promoure que els alumnes experimentin i protagonitzin accions de compromís cívic, aprenguin en l'exercici actiu de la ciutadania, i posin en joc els seus coneixements i capacitats al servei de la comunitat.

En aquest cas concret, la col·laboració amb el Parc de la Serralada Litoral es va iniciar l'any 2019 i ha estat sempre molt satisfactòria i encoratjadora, sent, fins i tot, menció especial en el II Premi Experiències Inspiradores d’EUROPARC-Espanya, que el distingia com a exemple de pràctica original en la gestió d'espais naturals protegits capaç de generar aliances amb el sector de l'educació, els municipis del Parc i les entitats del territori. Un any més, per tant, els responsables del Parc volen felicitar els alumnes i docents participants.

Categoria: Litoral, Educació ambiental, ODS, Educació ambiental,