Marina Es va fer un acte de commemoració el 22 de novembre

La celebració dels quaranta anys del Museu de Montcada i Reixac referma el compromís amb la continuïtat i el manteniment del jaciment iber de les Maleses

28/11/2022

El Museu municipal de Montcada i Reixac celebra quaranta anys d’història. L’equipament està molt lligat al jaciment iber de les Maleses, en l’àmbit del Parc de la Serralada de Marina, on cada any es fan excavacions arqueològiques. Juntament amb la directora del Museu, Mercedes Duran, i la directora de l’Institut Montserrat Miró, Gemma Hidalgo, responsables de les excavacions, també van ser presents en l’acte de commemoració fet el dimarts 22 de novembre la directora del Parc, Cinta Pérez, i el tècnic d'Ús públic i educació ambiental, Toni Navarrete.

L’origen del Museu municipal de Montcada i Reixac va ser fa una quarantena d’anys, quan l’Ajuntament de Montcada i Reixac va cedir un espai als alumnes de l'Institut de batxillerat, ara Institut Montserrat Miró i Vilà, on mostrar les peces trobades en les excavacions que realitzaven en el jaciment ibèric de les Maleses.

L’acte de commemoració va comptar amb la participació i parlaments, entre d’altres, de Mercedes Duran, directora honorífica del Museu, i iniciadora del projecte quan era professora d'Història a l'institut; Juan José Perona, un dels alumnes d'aleshores, i Gemma Hidalgo, actual directora de l’Institut Montserrat Miró. També van ser-hi presents Cinta Pérez, directora del Parc de la Serralada de Marina, i Toni Navarrete, tècnic d'Ús públic i educació ambiental del Parc.

Des de fa anys, el Consorci del Parc de la Serralada de Marina col·labora amb el Museu municipal de Montcada i Reixac per la continuació de les excavacions a les Maleses, ubicat a l’espai natural protegit de la serralada de Marina, en l’àmbit del Parc. El jaciment, que té una extensió de 3.322,56 m2, una alçada màxima de 420 m i gaudeix d'una excel·lent visibilitat, era habitat pels ibers de la tribu dels laietans. La seva economia era agrària, ramadera i també comerciaven amb fenicis, grecs i cartaginesos. Els materials fruit de les excavacions es recullen cada campanya, s'analitzen, cataloguen i nodreixen el fons del Museu.

Entre d'altres actuacions rellevants, l'any 2021 es va completar l'actualització de la senyalització del jaciment, amb la renovació del plafó de benvinguda i del plafó dedicat a la casa de l’aigua. També es va actualitzar la pàgina web en què es poden consultar diverses audioguies sobre la història dels ibers i sobre espais del jaciment com les cases del ferrer i del moliner, entre d’altres. A aquestes enregistraments també s'hi pot accedir in situ en el jaciment mitjançant els QR presents als plafons. (Més informació aquí.)

Actualment, ja fa vint-i-un anys que es fan campanyes arqueològiques consecutives a les Maleses, i cada edició aporta nova informació sobre l'indret, les edificacions, com vivien els seus habitants, etc. Les tasques estan coordinades pel Museu municipal de Montcada i Reixac i finançades pel Consorci del Parc de la Serralada de Marina. Per la seva banda, l'Ajuntament de Montcada i Reixac sufraga els treballs de consolidació de l'espai. ​​​​​​

L’acte de celebració dels quaranta anys, fet el dimarts 22 de novembre al Museu, va aplegar nombrós públic i va servir per refermar el compromís i la voluntat d'assegurar la continuïtat i el manteniment de les Maleses. En aquesta notícia de La Veu de Montcada i Reixac es pot ampliar la informació i llegir la crònica de l’acte.​​​​​

Font de la informació: La Veu de Montcada i Reixac i XPN

Categoria: Marina, Educació ambiental, ODS, Educació ambiental,