Montnegre-Corredor Hi han participat prop de 1.500 escolars de l’àmbit del Parc del Montnegre i el Corredor

Hortsavinyà acull les sortides escolars del programa Viu el Parc

08/04/2019

Els dies 19, 20, 22, 25, 26, 27, 28 i 29 de març uns 1.500 alumnes de 5è de primària dels municipis de Llinars del Vallès, Sant Celoni, Vallgorguina, Vilalba Sasserra, Fogars de la Selva, Tordera, Palafolls, Pineda de Mar, Dosrius, Arenys de Munt i Mataró van gaudir de diverses activitats sobre el patrimoni natural i humà del Parc del Montnegre i el Corredor.

Durant vuit jornades, els infants de 5è de primària que viuen al voltant del Parc van gaudir d’unes jornades de convivència entre alumnes de diferents municipis dins del marc del Viu el parc a l'escola, un programa pensat per descobrir els espais naturals protegits des d’una vessant lúdica i formativa, promogut per l'Àrea de Territori i Sostenibilitat de la Diputació de Barcelona.

Les escoles participants, van poder viure i compartir coneixements, vivències i preocupacions amb la gent del territori. Van estar-se una estona amb en Joan, el pastor d’Hortsavinyà, la seva gossa Mila i el ramat de cabres de Rasquera, i amb les pastores Aina i Daniella, les quals els van explicar el seu projecte de cabres de llet. D’aquesta manera, els infants van descobrir la funció que pot tenir un ramat de cabres en la prevenció d’incendis. Així mateix, també van conèixer els alumnes de 5è i 6è de l’escola d’Hortsavinyà, que enguany van preparar-los una petita benvinguda al Parc.

Gràcies a la maqueta d’una carbonera, al forn de calç i les plantes remeieres van conèixer alguns dels recursos materials que obtenim del bosc (llenya, carbó, calç, suro, remeis...) i alguns dels oficis antics relacionats amb la seva extracció i elaboració.

A partir d’un joc de rol, els infants es van posar a la pell de diferents actors del territori (caçadors, pastor, motoristes, excursionistes, propietaris de restaurants i guardes del Parc) i, a partir d’una problemàtica que se’ls presentava, havien de trobar la millor manera perquè tots aquests personatges poguessin conviure dins el Parc. Evidentment, quaranta minuts d’activitat no van ser suficients per trobar una bona solució... caldria continuar-hi treballant... tal com passa en el dia a dia del Parc del Montnegre i el Corredor.

Per últim, les escoles van entrar en contacte amb tot allò que es vol preservar: el bosc. Amb una passejada que els va obrir els cinc sentits, van observar, tocar, escoltar, olorar i, fins i tot, tastar tot allò que la natura té per oferir-los i els va descobrir, així, els valors immaterials (l’harmonia, la bellesa, el silenci, etc.) i algun racó especial i misteriós, que sovint s’amaga, com les alzines centenàries de Can Portell o la taula de les bruixes.

Per concloure cadascuna de les jornades, un personatge curiós, vingut de molt lluny i acompanyat d’un poni, oferia als nens i les nenes una poció miraculosa que creava l’arc de sant Martí, rejovenia i treia tots els mals. Amb un toc d’humor i implicant alguns mestres, mostrava als infants que els miracles d’aquest tipus no existeixen, que el veritable miracle és poder compartir un dia de sol, enmig la natura, amb amics, amb mestres i amb altres escoles.

Aquest és l’autèntic valor del programa Viure el parc!

Font de la informació: Viu el parc / CIMA

Categoria: Viu el parc, Educació ambiental, Montnegre-Corredor, Educació ambiental, general,