Montseny Més endavant recorrerà els divuit municipis de la Reserva de la Biosfera del Montseny

Exposició sobre el tritó del Montseny a la Casa de Cultura de Girona

21/05/2018

'El meu nom és Calotriton i només visc al Montseny' és el títol de l’exposició que s'ha pogut veure entre el 16 i el 21 de maig a la Sala de Cultura de Girona sobre el tritó del Montseny (Calotriton arnoldi), l’amfibi endèmic del Parc Natural i Reserva de la Biosfera del Montseny considerat el més amenaçat de l’Europa occidental.

L’acte inaugural del dimecres 16 de maig va comptar amb l’assistència del diputat adjunt d’Espais Naturals de la Diputació de Barcelona, Jesús Calderer, i del diputat de Medi Ambient de la Diputació de Girona, Lluís Costabella.

A través de vuit plafons i d’una maqueta hiperrealista a escala del tritó del Montseny, l’exposició dona a conèixer diferents aspectes de la biologia i ecologia d’aquest organisme fins fa pocs anys desconegut, així com les accions desenvolupades dins del projecte europeu Life Tritó Montseny per millorar el seu estat crític de conservació. L’exposició s’ha pogut visitar a la Casa de Cultura fins al 21 de maig. Tot seguit recorrerà, entre altres indrets, els divuit municipis del Parc Natural i Reserva de la Biosfera del Montseny.

En l'acte inaugural, el coordinador tècnic del projecte Life Tritó Montseny de la Diputació de Barcelona, Daniel Guinart, va fer una explicació del projecte, que està finançat amb fons europeus, en el qual participen la Diputació de Barcelona, la Diputació de Girona, el Departament de Territori i Sostenibilitat, Forestal Catalana i el Zoo de Barcelona. També el rehabilitador de la fauna del Centre de Recuperació de Fauna Salvatge de Torreferrussa, Forestal Catalana, i professor associat de la UAB, Emilio Valbuena-Ureña va impartir la conferència «El tritó del Montseny: de la genètica a la conservació».

El tritó del Montseny, una espècie en perill crític d’extinció

El tritó del Montseny, com a espècie d’amfibi endèmica del Parc Natural del Montseny, es va descriure per primera vegada l’any 2005 després que hagués estat documentada unes dècades abans com a tritó pirinenc, amb la publicació de l’estudi de les seves poblacions i del seu hàbitat. El treball constatava l’existència d’una sèrie d’amenaces que en comprometien la viabilitat, catalogant-se com espècie “en perill crític d’extinció” per la Unió Internacional per a la Conservació de la Natura (UICN).

La població total de tritó s’estima en 1.500 exemplars adults aproximadament, amb una àrea de  distribució petita i fragmentada, dividida en dos nuclis diferenciats sense intercanvi d’individus entre ells. Es tracta d’un amfibi totalment aquàtic, adaptat a la vida en rierols de muntanya, d’aigües fredes i molt netes, i la seva presència en aquests ambients és un indicador d’hàbitats d’alt valor ecològic i ben conservats.

Precisament les principals amenaces es relacionen amb la qualitat del seu hàbitat, interferit per l’activitat humana, com ara interrupcions del flux hídric, fragmentació de l’hàbitat o possible propagació de malalties infeccioses, així com dels efectes del canvi climàtic. També la baixa mida poblacional i el seu aïllament fan el tritó més vulnerable davant les amenaces.

Projecte Life Tritó Montseny

El projecte Life Tritó Montseny es duu a terme amb l’objectiu de millorar l’estat de conservació d’aquest amfibi i treballa en línies prioritàries com incrementar la qualitat hidrològica i del cabal dels torrents on viu, l’eliminació o reducció de les amenaces sobre el seu hàbitat, la conservació genètica de l’espècie i l’ampliació de la seva àrea de distribució.

El projecte també incideix en l’establiment d’una major cobertura legal i l’aprovació d’un pla de conservació de l’espècie, l’ampliació del coneixement científic sobre els requeriments ecològics d’aquest amfibi, així com en la implicació i compromís dels agents del territori en la conservació dels hàbitats de ribera i de la biodiversitat del Montseny.

Life Tritó Montseny està cofinançat pel programa Life, principal mecanisme de la política ambiental de la Unió Europea per contribuir a l'aplicació, desenvolupament i millora de les polítiques ambientals, i compta amb la col·laboració, com a socis del projecte, de la Diputació de Barcelona, que el coordina, la Diputació de Girona, la Generalitat de Catalunya i el Zoo de Barcelona.

Font de la informació: Diputació de Barcelona

Categoria: fauna, Educació ambiental, Hidrologia, amfibis, Biodiversitat, Diputació de Barcelona, Educació ambiental, Exposicions, Divulgació, vertebrats, hàbitats, Montseny, Notícies d'arreu, general,