Montseny En les sessions de Fogars de Montclús i de Viladrau

La cuina tradicional reviu per Tots Sants

05/11/2018

Cuineres de Fogars de Montclús i Viladrau mostren els seus coneixements gastronòmics, que en molts casos es remunten a generacions. Setze plats optaven el dimecres 31 d'octubre a Fogars de Montclús i el divendres 2 de novembre a Viladrau al pas a la final del 3r Concurs de Receptes de la Biosfera del Montseny.

Abans de la tradicional castanyada que cada any es fa a la Costa del Montseny (municipi de Fogars de Montclús), el 31 d'octubre sis plats esperaven convèncer el jurat que mereixien l’honor de ser els millors de la convocatòria. Entre els primers hi havia una sopa d’all, uns cigrons amb espinacs i bacallà i un farcit (o relleno, si hem de ser fidels al nom real que es fa servir per a designar el plat). Aquest relleno cridava l’atenció, i no només pel nom, sinó perquè, malgrat ser un primer plat, l’ingredient principal és la poma i perquè en realitat no va farcida, sinó cuita amb un sofregit de ceba. Abans sí que es feia poma farcida i segurament aquest plat n’és una evolució, perquè la cuina tradicional també es va adaptant a cada època. Malgrat l’originalitat, però, el premi va ser per als excel·lents cigrons amb espinacs i bacallà preparats per la Concepció Torras.

El codonyat de l’Anna Pou no va tenir, literalment, contrincant i per tant passarà a la final com les millors postres locals. En canvi va ser més renyit el segon plat. D’una banda, hi havia un romesc de conill que no tenia res a veure amb un romesco, més aviat s’assemblava a un escabetx i molt ben cuit. D’altra, un llom amb castanyes estofades i xocolata, versió actualitzada d’un plat ancestral que la Laura Rovira va aconseguir fer triomfar.

Podeu veure una selecció d'imatges de la sessió de Fogars de Montclús en aquest àlbum del Facebook del Parc Natural i Reserva de la Biosfera del Montseny.

Viladrau

A Viladrau, aquest any el concurs va comptar amb la col·laboració entusiasta del Casal d’Avis “Flor del Montseny”, on es va organitzar la contesa. Un total de deu plats volien ocupar les tres primeres places, en un veredicte que corresponia col·lectivament a totes les persones assistents. Entre els quatre primers plats, es van imposar els modestos macarrons de la Carme Morera, un plat que generació rere generació continua captivant els paladars de petits i grans. Però la crema de castanya de la Consol Grau no els va superar per ben poc.

A l’hora dels segons hi va haver feina, no tan sols per la contundència dels plats, sinó també perquè tots tenien prou qualitats per a guanyar. L’espatlla de xai al forn amb rovellons, amb tot, no va convèncer tants votants com un senglar amb castanyes que mostrava una complexa combinació de gustos i aromes. Malgrat els seus indubtables mèrits, el premi va ser per a la costella de porc amb castanyes i moixines (el nom local de les carreroles), un plat que la Maria Serra va aprendre de la seva àvia i que entusiasmava el seu avi, sobretot quan, poc després de la matança del porc, hi afegien orella i morro salats.

Són plats amb tanta història com les melmelades que optaven a les millors postres: la de carbassa i la figues de Maria Serra, que va aconseguir fer el doblet. O com els boníssims roscos de la María Peñalver, encara que, com ella, siguin originaris d’Andalusia i no del Montseny. I és que cada plat amaga una història culinària i moltes històries personals. Us convidem a gaudir de les imatges dels plats en aquest àlbum d'imatges.

Us animem a compartir-les amb nosaltres a la propera cita, l’11 de novembre, diada de Sant Martí, a Riells i Viabrea.

3a edició - Calendari de sessions

A continuació, us informem de les properes dates de les sessions de la 3a edició del Concurs, emmarcades sempre en esdeveniments municipals de rellevància. Us hi esperem!

· Arbúcies, dissabte 3 novembre.

· Montseny, diumenge 4 novembre.

· Riells i Viabrea, diumenge 11 de novembre.

· Cànoves, diumenge 20 de gener.

Per a més informació, consulteu la pàgina web del Concurs.

Font de la informació: IPACIM (Institut del Patrimoni Cultural Immaterial)

Categoria: Montseny, general,