Montseny Compta amb diverses propostes per fer microexperiències

S'estrena el nou itinerari sensorial de la riera de Martinet, al Parc Natural del Montseny

30/04/2024

Tot i la pluja una trentena de persones van assistir el diumenge 28 d'abril al matí a l'estrena de l’itinerari sensorial de la riera de Martinet, a Aiguafreda. Es tracta d'un projecte impulsat per l’Associació Martinet grup de defensa fluvial, de l'Associació Hàbitats-projecte Rius, juntament amb Aprèn Serveis Ambientals i el suport de l’Ajuntament d’Aiguafreda i del Parc Natural del Montseny. Es tracta d'un itinerari que transcorre per la ruta natural que ja existia i coincideix en una part amb el PR-C 200 Aiguafreda de Dalt

La presentació de l’itinerari es va fer a l'inici, a la font dels Enamorats, i després es va fer un tram de recorregut de l’itinerari. Salvador Parareda, de l'Associació Martinet, va explicar i mostrar les activitats proposades. En els parlaments, Parareda va recordar que el projecte venia de lluny, d'abans de la pandèmia, i que gràcies a l'ajuda d'Aprèn s'ha fet una proposta pedagògica que podrà servir tant a persones amb dificultats visuals que vagin acompanyades com per les escoles que porta Aprèn a aquesta vall.

El director del Parc Natural del Montseny, Xavier Navalón, va tenir paraules d'agraïment per a tots els que han fet possible l'itinerari i es va congratular perquè el projecte s'ha fet amb la col·laboració público-privada. L'alcalde d'Aiguafreda, Miquel Parella, per la seva part, va reivindicar el manteniment d'un cabal ecològic de la riera de Martinet, que es va assecar en el tram final. Així, creu que no s'hauria de recollir tota l'aigua en dos embassaments que hi ha abans d'Aiguafreda.

Un itinerari singular

La riera de Martinet és un recorregut força freqüentat pels habitants d’Aiguafreda i voltants, així com per les escoles que volen conèixer l’hàbitat de la riera. Amb aquest nou itinerari sensorial es pretén donar una nova proposta pedagògica per poder realitzar sortides a la natura, a la vegada que es vol aconseguir una visió més inclusiva de la visita.

Es tracta d’un itinerari autoguiat amb una llargada d’1,2 quilòmetres (només anada) i 50 metres de desnivell en què el protagonisme el tenen els sentits per poder descobrir la natura que envolta aquest espai fluvial. S’adreça, sobretot, al públic escolar i familiar.

Es tracta d’una experiència integradora que pot ajudar a qui no té problemes de visió a viure el món com el seu familiar, amic, que no en té, alhora que l’ajuda a superar petites dificultats d’un camí fàcil, però no es tracta d’un itinerari adaptat per a persones amb mobilitat reduïda.

A banda de les descripcions sensorials de l’itinerari centrades en cadascun dels sentits, hi ha un àudio complementari que proposa una activitat o un joc de descoberta per fer en grup. Es complementen amb onze propostes d’experiències senzilles amb algun dels sentits que es poden trobar en unes fites durant el recorregut. Les fites també tenen un codi QR que redirigeixen al mateix text en àudio i, en algun cas, a alguna imatge o algun àudio complementari de suport.

Categoria: Divulgació, Montseny, Turisme sostenible, Educació ambiental, ODS,