Xarxa de Parcs Naturals S'ha dut a terme a la Universitat de Barcelona del 13 al 15 de novembre

Parc a taula impulsa el manifest “Gastronomia, Sostenibilitat i Espais Naturals” al Science & Cooking World Congress Barcelona

16/11/2023

La quarta edició del Congrés mundial de ciència i cuina (SCWC, pel seu acrònim en anglès, Science & Cooking World Congress), que s’ha celebrat a la Universitat de Barcelona del 13 al 15 de novembre, ha comptat amb la participació del programa Parc a taula, de la Xarxa de Parcs Naturals, que ha impulsat un manifest sobre gastronomia, sostenibilitat i espais naturals.

El SCWC és un congrés que té com a objectiu explorar el potencial enorme de la gastronomia científica per generar un nou paradigma que permeti contribuir a donar solució als grans reptes socials. Se celebra anualment a Barcelona, durant tres dies, en les modalitats presencial i en línia, amb diverses ponències, tallers i taules de treball. Enguany, ha estat la 4a edició del SCWC i ha comptat amb 480 assistents en el format presencial i 1.155  en el format en línia, d’un total de 30 nacionalitats.

D’entre les taules de treball destaquem “La cuina com eina per protegir els espais naturals”, liderada pel tàndem format per Xavier Roget, responsable del programa Parc a taula de la Xarxa de Parcs Naturals de la Diputació de Barcelona, i Juan Martín Bermúdez, coordinador d'I+D i medi ambient del Restaurant Aponiente, de Cádiz i premiat amb tres estrelles per la Guia Michelin. Com a resultat de la taula de treball, durant la clausura del Congrés es va presentar el manifest “Gastronomia, Sostenibilitat i Espais Naturals”.

Com en edicions anteriors, la Diputació de Barcelona ha ofert als ponents i delegacions del SCWC un “Àpat Parc a taula” amb l’objectiu de donar a conèixer el programa Parc a taula i promocionar la gastronomia que es fa a la Xarxa de Parcs Naturals. L’àpat, celebrat a peu dret la nit del dilluns 13 de novembre, el van elaborar i servir els alumnes de 2n curs del Cicle formatiu de Grau superior de Direcció de cuina i serveis en restauració de l’Institut Joan Ramon Benaprès, membre adherit al programa Parc a taula.

També en el marc del SCWC s’ha lliurat el premi anual Sferic Awards, que enguany ha recaigut en el Restaurant Disfrutar, amb dues estrelles de la guia Michelin, en reconeixement a les seves creacions culinàries amb un component d’innovació científica en l’àmbit de la cuina i la pastisseria.

El SCWC està liderat per Pere Castells (president del SCWC i químic expert en ciència i gastronomia) i Harold McGee (president honorari i escriptor especialitzat en la química dels aliments). Algunes de les personalitats destacades que han participat en aquesta edició del congrés són Milagros de Hoz (assessora de política alimentària de l’Ajuntament de Nova York), Senén Barral (director de menjadors d’Inditex), Francisco Migoya (xef del Modernist Cuisine de Seattle), Tracy Chang (del Restaurant Pagu a Cambridge), Pia Sörensen (investigadora de la Harvard University), Florence Egal (de la London School of Hygiene and Tropical Medicine), Dave Weitz (físic de la Harvard University), Heinz Wuth (cuiner de gastronomia científica), Cesar Vega (científic i autor del llibre The Kitchen as Laboratori), Mariana Koppmann (bioquímica), Joan Roca (d'El Celler de Can Roca) Ferran Adrià (d'El Bulli), Davide Cassi (escriptor) i Luciana Bianchi (Galapagos Foundation).

El SCWC compta amb 27 delegacions arreu del món: Harvard i Universitat de Califòrnia a Sant Diego (EUA), Ushuaia i Buenos Aires (Argentina), Xile, Dinamarca, França, Galàpagos (Equador), L'Havana (Cuba), Magadascar, Mèxic, Mont-real (Canadà), Parma (Itàlia), Perú, Síria, Tòkio (Japó), Turquia, Amazònia (Brasil) i Bangkok (Tailàndia).

El SCWC Barcelona 2023 ha rebut la col·laboració institucional de la Diputació de Barcelona, de la Generalitat de Catalunya, de l’Ajuntament de Barcelona, de la Universitat de Harvard, de la Universitat de Barcelona i de l’Associació Catalana de Ciències de l’Alimentació, filial de l’Institut d’Estudis Catalans.

La 5a edició del SCWC Barcelona se celebrarà els dies 11, 12 i 13 de novembre de 2024.

Categoria: Parc a Taula, Xarxa de Parcs Naturals, Parc a taula, Turisme sostenible, Educació ambiental, ODS,

Web del congrésWeb del congrés