Sant Llorenç-Obac Va comptar amb una vintena d'assistents

El Parc Natural de Sant Llorenç celebra el Fòrum Permanent de la CETS i fa balanç de les accions de la primera meitat de l'any

28/06/2023

El Fòrum Permanent de la Carta Europea de Turisme Sostenible (CETS), celebrat al Casal de Cultura de Rellinars el dimarts 27 de juny en sessió ordinària, va fer balanç de les accions realitzades durant el 2023, incloses dins del Pla d’acció 2021-2025 del Parc Natural de Sant Llorenç del Munt i l’Obac. També se'n van destacar algunes per la seva rellevància i importància dins d’aquest primer semestre de l’any.  ​​​​​​​

A la jornada van assistir-hi una vintena de representant d’ajuntaments, allotjaments i empreses d’educació ambiental i responsables d’entitats relacionades amb el medi ambient i excursionistes.

Durant la sessió, es va fer balanç de les actuacions realitzades durant aquest primer semestre de l’any. Algunes de les accions que es van destacar van ser la realització de l’encàrrec del guió de l’exposició de coll d’Estenalles, ja finalitzat i en fase de preparació dels plecs d’execució de la posterior contractació, així com del projecte de remodelació de la entrada a l’edifici de la caseta de peons caminers, al davant del Punt d'Informació de Coll d’Estenalles.

Seguidament, es van posar en valor, entre d’altres temes, dues accions de participació ciutadana que s’han desenvolupat durant aquesta primera part de l’any. Una és la participació a la campanya Let’s Clean Up, que organitza l’Agència de Residus de Catalunya, el mes de maig, en el marc de la qual el Parc Natural de Sant Llorenç va oferir cinc accions obertes al visitant durant el dissabte 6 de maig (torre de l’Àngel, coll d’Estenalles, la vall d’Horta, Can Robert i Casa Nova de l’Obac); l'altra va ser l'acció del Cercle de Voluntaris dels Parcs Naturals. Dues empreses adherides a la Carta Europea de Turisme Sostenible també hi van participar així com vuit del dotze municipis, amb un total de 28 actuacions durant el cap de setmana.

Una altra acció dins de la participació ciutadana va ser el bioblitz. La col·laboració entre entitats i institucions va permetre la realització dels dos bioblitz (jornada de cens de fauna i flora participatiu guiat per persones expertes), un a la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB) el 24 i 25 de març i, l’altre, a l’Anella Verda de Terrassa el 12 i 13 de maig. El projecte ha estat impulsat pel Parc Natural de Sant Llorenç del Munt i l’Obac amb la participació de l'Associació per la Defensa i Estudi de la Natura (ADENC), el Centre de Recerca Ecològica i Aplicacions Forestals (CREAF), la UAB, la Institució Catalana d’Història Natural (ICHN) i la Fundació Autònoma Solidària (FAS) amb el suport de l'Ajuntament de Terrassa i el Departament d’Acció Climàtica de la Generalitat de Catalunya. El bioblitz de l’Anella Verda de Terrassa, que es feia en un espai que es vol incloure en l’ampliació del Parc Natural, va estar marcat per la pluja, però aquesta no va impedir que es realitzessin la majoria de les sortides previstes. De les onze sessions guiades per experts que hi havia programades se'n van poder fer vuit, que també van estar condicionades pel mal temps, que va canviar el comportament d’alguns grups de fauna.

Tot i els inconvenients, el bioblitz va tenir una participació de 79 persones, que van introduir a l’app iNaturalist 178 observacions, i es van identificar un total de 138 espècies de flora i fauna diferents. D’aquestes, es van poder observar 10 espècies de cargols terrestres i 9 espècies de briòfits. Es van observar 24 espècies de líquens diferents, 21 epífits i 3 terrícoles, 13 d’aquestes es van aportar com a espècies noves a la quadrícula UTM - DG10.

Al Fòrum Permanent, a més, es va informar de la propera obertura, el divendres 30 de juny, de la convocatòria de subvencions per fomentar activitats forestals, agrícoles ramaderes, d'empreses de serveis, de millora dels habitatges i restauració del patrimoni arquitectònic, d'entitats culturals, cíviques i esportives i instal·lacions tèrmiques de biomassa i l'eficiència-estalvi energètic en edificis, any 2024, i de la jornada en línia que es realitzarà el proper 11 de juliol, adreçada a empreses de la CETS i noves adhesions per aclarir dubtes del tràmit a fer. Per tancar la jornada, es va obrir el torn de paraules als assistents i se'ls va agrair l’assistència a l’acte.

Turisme sostenible als espais naturals

Per a més informació sobre el projecte de la Carta Europea de Turisme Sostenible (CETS) i la seva trajectòria al Parc Natural de Sant Llorenç del Munt i l'Obac, es pot consultar la pàgina web sobre turisme sostenible als espais naturals, allotjada al portal web de la Xarxa de Parcs Naturals de la Diputació de Barcelona.

També es pot descarregar el díptic "Turisme sostenible" amb les dades de contacte i un mapa de localització de les disset empreses certificades a l’actualitat.​​​​​​​

Categoria: Sant Llorenç-Obac, Cercle de voluntaris, Educació ambiental, ODS, Educació ambiental,