Sant Llorenç-Obac Maria Josep Balsach va oferir una visita guiada

La inauguració de l'exposició sobre l'àmbit creatiu dels germans Balsach Peig aplega una cinquantena de persones a la Pahissa del Marquet

02/02/2022

La Pahissa del Marquet. Arts-Lletres-Natura, al Parc Natural de Sant Llorenç del Munt i l'Obac, va acollir el diumenge 30 de gener la presentació de l’exposició 'Eren les claus sagrades dels armaris...' sobre l’art sabadellenc i l’àmbit creatiu dels germans Balsach Peig. Joaquim Sala-Sanahuja va ser l’encarregat de la presentació i Maria Josep Balsach va oferir una visita comentada. L’acte va aplegar una cinquantena de persones, moltes del món cultural sabadellenc. 'Eren les claus sagrades dels armaris...' es pot visitar tots els caps de setmana fins al 20 de març.

L’escriptor, traductor i professor universitari Joaquim Sala-Sanahuja, a la seva presentació, va evocar els seus records i amistat amb els germans Balsach, tot descrivint la casa de la família com un espai de llibertat i de coneixement, en la qual cada germà feia de la seva habitació un món de creació artística. La casa fou un dels escenaris principals dels films experimentals de Pere Balsach, que treballava amb escriptors amics, de la tradició literària de Sabadell. Sala-Sanahuja també va tenir unes paraules per al pare, Llorenç Balsach, industrial, pintor i col·leccionista, i la mare, Maria Dolors Peig Plans, que fomentaren aquest espai genuí relacionat amb l’humanisme i la bohèmia.

Maria Josep Balsach i Peig, professora i directora de la Càtedra d'Art i Cultura Contemporanis de la Universitat de Girona, va oferir una visita comentada que el públic va seguir amb molt d’interès amb explicacions de les obres que formen la mostra i de les publicacions exposades a les diverses vitrines.

L'acte va ser molt concorregut i van assistir-hi més de cinquanta persones, molts de l'àmbit cultural sabadellenc com ara Jordina Puntí, cap del Servei de Cultura de Sabadell; Engràcia Torrella, directora del Museu d'Art de Sabadell; Maia Creus, professora i historiadora d'art contemporani; l'Anna Borrell i l'artista Oriol Vilapuig, la Montse Barderi, escriptora i l'artista especialitzat en noves tecnologies Roc Parés, descendent de l'artista ceramista Marian Burguès, entre altres.

La inauguració va transportar els assistents al Sabadell artístic i literari dels anys seixanta i setanta del segle passat.

Fins al 20 de març

"Eren les claus sagrades dels armaris..." L’art sabadellenc i l’àmbit creatiu dels germans Balsach Peig. Arxiu, cinema, arts plàstiques, disseny, música i poesia (1966-2020) es pot visitar fins al 20 de març tots els caps de setmana a la Pahissa del Marquet, al Parc Natural de Sant Llorenç del Munt i l'Obac.

L'exposició, a cura de Maria Josep Balsach i Ester Xargay, aplega peces dels germans Balsach Peig: el cinema experimental de Pere Balsach; el disseny industrial i el dibuix abstracte i animat de Josep Balsach; les composicions musicals i la teoria de la música de Llorenç Balsach; la poesia de Maria Josep Balsach; i l’escultura, l’art objectual i la pintura de Jordi Balsach.

Més informació a l'Agenda dels parcs.

Font de la informació: La Pahissa del Marquet

Categoria: Educació ambiental, Sant Llorenç-Obac, Educació ambiental, Diputació de Barcelona, Llibres, revistes i CD, Vídeos, Educació ambiental,