Coneguem els nostres parcs celebra 40 anys com a programa degà de l'educació ambiental a Catalunya

27/06/2023

Coincidint amb la finalització del curs escolar, el Parc del Montnegre i el Corredor va acollir el dijous 22 de juny una jornada lúdica amb educadors ambientals, empreses, antics alumnes, tècnics municipal d’ajuntaments i personal de la Xarxa de Parcs Naturals per celebrar els 40 anys del programa Coneguem els nostres parcs. La iniciativa, la primera de l’educació ambiental a Catalunya, pretén donar a conèixer a l’alumnat de 6è de primària els espais naturals protegits.

El programa escolar Coneguem els nostres parcs, impulsat per la Diputació de Barcelona amb la col·laboració dels ajuntaments, celebra enguany el 40è aniversari. La iniciativa educativa, que es va posar en marxa el curs 1982-1983, té com a objectiu apropar els infants i mestres als espais protegits de la Xarxa de Parcs Naturals de la Diputació de Barcelona i sensibilitzar-los sobre el paper dels espais naturals protegits i l’ús racional dels recursos.

Coneguem els nostres parcs s’adreça a l’alumnat de 6è de primària de centres escolars de la província. Inicialment, va començar als municipis de l'Àrea metropolitana. Consta d’una sessió de treball teoricopràctica que es realitza a l’aula de l’escola i d’una ruta didàctica guiada per algun dels espais de la Xarxa de Parcs Naturals. El programa ofereix itineraris pedagògics adaptats i recursos educatius per a infants amb diversitat funcional. Alhora, està preparat per atendre alumnes de centres d’educació especial.

Al llarg d’aquests quaranta anys, el programa ha acollit prop de 300.000 alumnes i mestres. Les primeres experiències van arrencar al Parc Natural del Montseny i al Parc Natural de Sant Llorenç del Munt i l’Obac els anys 1982 i 1983 amb un total de 4.813 infants.

Posteriorment, la iniciativa es va estendre a cinc espais més: l'Espai Natural de les Guilleries-Savassona, el Parc del Castell de Montesquiu, el Parc del Montnegre i el Corredor, el Parc del Garraf i el Parc Agrari del Baix Llobregat. També, el programa ha anat evolucionant en metodologia i continguts. Actualment, compta amb un ampli ventall de recursos educatius on es mostren els parcs naturals com a elements dinàmics i en contínua transformació.

Municipis participants

Coneguem els nostres parcs es va posar en marxa amb la col·laboració d’una vintena d’ajuntaments de la província, disset dels quals s’han mantingut fidels al programa en aquests anys. La xifra ha anat creixent fins arribar a 72 municipis en el curs 2022-2023.

El programa és gratuït per als centres educatius. El transport escolar per visitar el parc està subvencionat de forma conjunta entre la Diputació de Barcelona i els ajuntaments participants. La Diputació de Barcelona també es fa càrrec de la contractació de l’empresa que gestiona el programa (Athensis-lavola) i del personal d’educació ambiental.

Festa dels 40 anys

La festa d’aniversari va comptar amb material de record d’aquests quaranta anys, com les bobines de les pel·lícules que es projectaven a les escoles i tríptics promocionals. Després dels parlaments, es va fer una dinàmica de grup i una caminada comentada fins al santuari del Corredor. També es va plantar un roure per celebrar l'efemèride. La jornada va finalitzar amb un dinar de germanor amb productes naturals fets per l'empresa Cor del Montseny. Per a l’ocasió, es va editar una llibreta i una bossa bandolera amb el nom del programa.

Categoria: Educació ambiental, Xarxa de Parcs Naturals, Montseny, Guilleries-Savassona, Parc Agrari, Montesquiu, Garraf, Montnegre-Corredor, Sant Llorenç-Obac, Diputació de Barcelona, Educació ambiental, ODS,