Xarxa de Parcs Naturals | Diputació de Barcelona L’acte va aplegar més de dues-centes persones amb perfils molt diversos

El foment de la participació i el treball entre administracions centra la jornada anual amb motiu del Dia Mundial de l'Educació Ambiental

31/01/2023

La planificació de l’educació ambiental s’ha de fer conjuntament entre les administracions i fomentant la participació d’entitats i implicats. Aquesta va ser la principal conclusió de la jornada “Cap a on anem? Planificar i explorar en educació ambiental”, organitzada per les gerències de serveis d’Espais Naturals i de Medi Ambient de la Diputació de Barcelona a l’Espai Francesca Bonnemaison el divendres 27 de gener.

La jornada va comptar amb més de dos-cents participants, amb gran varietat de perfils, des de tècnics i gestors municipals a gestors d’espais naturals, entitats del tercer sector i empreses i equipaments d’educació ambiental, així com alumnes del Grau Superior de Control i Educació Ambiental de l’IES Rambla Prim i Rubió i Tudurí. El grup de divulgadors científics Big Van Ciencia va dinamitzar la jornada i va posar color i diversió a l’inici, el final i entre cada bloc temàtic.

La ponent principal va ser la pedagoga Heike Freire, que va repassar la història de l’educació ambiental al país fent balanç des de la pedagogia verda. Va alertar dels discursos emocionals que generen ecoansietat i dels perills d’hiperresponsabilitzar els nens del futur del planeta, cosa que pot provocar-los obsessions i, fins i tot, alterar greument la salut mental dels menors. La pedagoga manté que cal incentivar la creativitat i la connexió amb l’ecosistema per canviar la nostra cultura. I va insistir que cal deixar enrere els pensaments que ens paralitzen, com aquells que ens generen vergonya per les accions provocades per la nostra espècie.

El diputat de Mobilitat, Espais Naturals i Prevenció d’Incendis Forestals, Valentí Junyent, va donar la benvinguda als assistents recordant que "l’Agenda 2030 hauria d’estar en els projectes de totes les administracions perquè set anys ja no és el futur, sinó un termini molt curt". A més, va recordar el “paper pioner de la Diputació a l’hora de pensar en l’educació ambiental com a eix vertebrador”. En aquest sentit, el diputat ha exposat dues dates clau: "fa 43 anys, la corporació va crear el primer servei de Medi Ambient del país" i "en fa 50 que es va crear el primer parc natural de l’estat espanyol, el de Sant Llorenç del Munt i l’Obac. És un orgull que fa mig segle algú pensés que havíem de crear aquesta reserva per a la protecció del medi natural".

Una taula rodona va debatre la importància de la planificació en educació ambiental a diferents escales. Hi van participar el catedràtic d’Ecologia de la Universitat Autònoma de Madrid, Javier Benayas, la cap del servei d’Educació Ambiental de la Generalitat de Catalunya, Cristina Palés; i la cap del departament de Programes i Equipaments de l'Oficina de Canvi Climàtic i Sostenibilitat de l’Ajuntament de Barcelona, Helena Barracó. Tots tres van remarcat la importància de fomentar polítiques de participació, que vagin més enllà d’educar en valors ambientals aquelles persones que ja estan convençudes. A més, van insistir en el repte que suposa teixir noves aliances de cara al futur, incorporant propostes que arribin des de fora de les administracions.

Josep Canals, tècnic d’ús públic i educació ambiental al Parc Natural de Sant Llorenç del Munt i l’Obac, juntament amb Enric Coll i Sara Batet, de l'Oficina Tècnica d'Educació i Promoció Ambiental van compartir les experiències sobre com planificar l'educació ambiental als municipis i als espais naturals. A més, van presentar el Pla marc d’educació ambiental i voluntariat de la Xarxa de Parcs Naturals i els plans directors d’equipaments i programes municipals d’educació ambiental que fa a Acció Climàtica de la Diputació de Barcelona. Un joc de preguntes i respostes sobre la jornada fet des del mòbil va cloure la trobada.

Categoria: Educació ambiental, Xarxa de Parcs Naturals, Diputació de Barcelona, Educació ambiental, ODS,