Xarxa de Parcs Naturals Amb ramats que ajuden al manteniment i conservació dels hàbitats i espècies d'alt interès

La muntanya de Montserrat posa en rodatge un pla per a la gestió forestal i la prevenció d'incendis

08/07/2015

Un any després de posar-se en marxa el projecte europeu LIFE Montserrat ja s'ha superat la primera fase preparatòria i es poden veure les primeres actuacions sobre més de 300 hectàrees de bosc. El projecte abasta una àrea de 32.000 hectàrees de 14 municipis, al voltant de la muntanya, i entra en la seva fase decisiva.

El projecte LIFE Montserrat mou un pressupost de 3,5 milions d'euros que finança la Unió Europea en un 50% i la resta la posa un grup de sis socis integrats per la Diputació de Barcelona, el Patronat de la Muntanya de Montserrat, el Departament d'Agricultura, Ramaderia, Pesca i Alimentació, Bombers de la Generalitat de Catalunya, la Fundació Catalunya-La Pedrera, i l'Associació de Propietaris Forestals Entorns de Montserrat.

La presentació del projecte ha tingut lloc el 8 de juliol, al monestir de Montserrat, a càrrec del diputat en funcions d'Espais Naturals i Medi Ambient, Joan Puigdollers, el gerent del Patronat de la Muntanya de Montserrat, Xavier Aparicio, i la directora de la Fundació Catalunya-La Pedrera, Marta Lacambra. L'acte ha comptat també amb la participació de representants del Departament d'Agricultura, Ramaderia i Pesca de la Generalitat, de Bombers de la Generalitat i de l'Associació de Propietaris Forestals Entorns de Montserrat.

Entre les accions que promou LIFE Montserrat hi ha la prevenció d'incendis amb un treball de neteja del bosc i la seva preparació per a l'entrada dels ramats que ajuden al seu manteniment i a la conservació d'hàbitats i espècies d'alt interès.

En aquesta primera fase, han treballat cinc empreses forestals del territori, amb prop d'una vintena de persones. La intenció és que el projecte acabi implicant fins a set empreses locals de gestió forestal. També hi ha alguns ramats de vaques sobre el terreny, aproximadament uns 190 caps de bestiar.

Els dos ramats actuals s'ampliaran dins del LIFE Montserrat amb més caps de bestiar pasturant i la previsió per a aquests tres propers anys és crear-ne dos de nous de vaques que estarien a la zona de Bruc i Marganell i crear-ne dos més, aquests de bestiar oví-cabrum, a la zona de Collbató, Esparraguera i Olesa de Montserrat.

Els antecedents fins arribar al LIFE Montserrat

La muntanya de Montserrat i el seu entorn han patit històricament grans incendis forestals. En l'actualitat, bona part de la superfície forestal del massís i el seu entorn correspon a boscos regenerats a partir d'aquests incendis, especialment els dels anys 1986 i 1994. Són comunitats dominades per brolles i pi blanc amb gran densitat d'arbres i una elevada càrrega de biomassa combustible. Això els converteix en molt vulnerables al foc i fa que el risc de patir grans incendis forestals a la zona sigui molt alt.

La manca de rendibilitat econòmica de l'explotació d'aquests boscos comporta una escassa o nul·la gestió forestal, que combinada a l'abandonament de l'activitat agrícola i ramadera contribueix encara més a l'acumulació de combustible i, per tant, al risc d'incendi.

L'actual context de canvi climàtic no fa sinó reforçar aquest risc

L'any 2004, es crea l'Associació de Propietaris Entorns de Montserrat, a partir del Programa de Desenvolupament Forestal impulsat per la Diputació de Barcelona, per ajudar els municipis i les associacions de propietaris forestals en la restauració d'àrees cremades i la gestió racional dels boscos.

El nou marc permet la col·laboració publica i privada necessària per fer efectiva aquesta gestió. Cinc anys més tard, el 2009, la Fundació Catalunya-La Pedrera, propietària de tres Espais Natura a la zona de Montserrat, va posar en marxa un projecte embrió del LIFE actual, que es coneix com el projecte Guardabosc. Es desenvolupa a la finca de Can Maçana i entorns amb l'objectiu de retornar la pastura al bosc amb vaques i disminuir la biomassa existent com a eina de prevenció d'incendis i millora de la biodiversitat.

Els mitjans actuals per conèixer la dinàmica dels incendis i la seva evolució permeten dissenyar àrees estratègiques de protecció contra els grans incendis forestals. La creació de franges de baixa càrrega de combustible en aquestes àrees disminueix el risc d'incendi i, en cas de produir-se, frena la propagació del foc i facilita la seva extinció. Així, actuant en una àrea relativament reduïda es pot protegir un territori d'extensió molt més àmplia.

La viabilitat del projecte

Com en tots els projectes LIFE, la perdurabilitat més enllà dels quatre anys del projecte i la seva replicabilitat en altres indrets del territori són objectius essencials que cal tenir en compte. En aquest sentit, i entenent que aquests objectius són assolibles en el cas del LIFE Montserrat, la Comissió Europea ha validat recentment el seu compromís de finançament del projecte en base a l'informe inicial presentat per part de l'equip del LIFE Montserrat.

Per a més informació: http://lifemontserrat.eu.

Font de la informació: Diputació de Barcelona

Categoria: Oficina Tècnica de Prevenció d'Incendis, Medi ambient, Xarxa de Parcs Naturals, general,

Tags: prevenció incendis, life montserrat,

LIFE MontserratLIFE Montserrat