La Xarxa de Parcs Naturals aposta per l'energia verda i l'estalvi energètic

14/02/2021

Instal·lacions de biomassa, instal·lacions elèctriques i tèrmiques de plaques fotovoltaiques i millora del tractament d’aigües residuals són algunes de les accions que la Xarxa de Parcs Naturals de la Diputació de Barcelona desenvolupa com a aposta per l’energia verda i l’estalvi energètic. El diumenge 14 de febrer va ser el Dia Mundial de l’Energia, una de les quatre efemèrides ambientals que celebra enguany la Xarxa de Biblioteques i Centres de Documentació Ambientals de Catalunya DocAmbCat, de la qual forma part.

El Dia Mundial de l’Energia, centrat en l’energia sostenible, està relacionat amb l’objectiu número 7 dels Objectius de desenvolupament sostenible (ODS). Aquest ODS diu que cal garantir l’accés a una energia assequible, segura, sostenible i moderna per a tothom. Es tracta de garantir que totes les persones tinguin accés als serveis energètics i d’incrementar el flux d’energia verda. Aquest objectiu aborda aspectes relacionats amb garantir l’accés universal a serveis d’energia nets, assequibles, fiables i moderns. D’altra banda, i considerant l’actual context de canvi climàtic, aquests aspectes han de sumar-se, necessàriament, a l’augment de la proporció d’energies renovables, l’eficiència energètica, la investigació i la promoció de la inversió en infraestructures energètiques i tecnologies netes.

Entre les accions que es poden fer des de l’administració per assolir aquest objectiu hi ha millorar l’eficiència energètica dels edificis, clau per evitar el malbaratament energètic, implantar o substituir les calderes o xarxes de calor amb biomassa, implantar instal·lacions solars fotovoltaiques amb règim d’autoconsum com una mesura d’estalvi i eficiència energètica als equipaments municipals i realitzar actuacions d’educació ambiental a les escoles del municipi. Aquest darrer punt la Xarxa de Parcs Naturals el fa amb els programes Coneguem els nostres parcs, Viu el parc a l'escola i El Montseny a l'escola.

Biomassa forestal

La Xarxa de Parcs Naturals, conjuntament amb l’actual Oficina Tècnica de Canvi Climàtic i Sostenibilitat, fa anys que ha anat canviant les calderes per calderes de biomassa als equipaments propis i ha ofert subvencions a particulars dels àmbits dels parcs per fer el canvi cap a aquesta energia neta. Així mateix, promou l’ús de biomassa forestal extreta dels propis boscos per fer una bon aprofitament forestal. Una web recull la informació d’aquesta transició energètica.

D’acord amb les darreres bases d’ajuts a particulars dins la Xarxa de Parcs Naturals 2020-2021 i mitjançant la línia: "Instal·lacions tèrmiques de biomassa i actuacions d’eficiència-estalvi energètic en edificis", s’han atorgat 35 ajuts, amb un total de 189.715,49 euros. La gran majoria han estat al Parc Natural del Montseny (116.807,90 euros), però també al Parc del Montnegre i el Corredor (27.036,82 euros), al Parc de la Serralada de Marina (12.779,81 euros), al Parc Natural de Sant Llorenç del Munt i l’Obac (8.000,00 euros), al Parc Natural de la Serra de Collserola (8.000,00 euros), al Parc del Foix (7.650,62 euros), al Parc de la Serralada Litoral (5.808,00 euros) i al Parc del Garraf (3.632,34 euros).

Aigües residuals i plaques fotovoltaiques

Durant l’any 2020, s’han destinat a la Xarxa de Parcs Naturals 72.725 euros en la millora de la qualitat i eficiència del tractament d’aigües residuals, i 94.556 euros en instal·lacions associades a l’ús de plaques fotovoltaiques.

Al Parc Natural de Sant Llorenç del Munt i l’Obac, a la Mola, s'ha instal·lat un sistema de regulació de cabal per al sistema de depuració d’aigües residuals, amb l’objectiu de millorar el rendiment de la depuració (3.500 euros). A la Pastora, s’ha posat un sistema de desgreix de l’aigua generada per la cuina per evitar que s’aboqui amb la resta d’aigües residuals tractades, amb un cost de 3.000 euros.

Al Parc del Montnegre i el Corredor, el campament juvenil del Solell ara compta amb un sistema de cloració amb alimentació d’energia solar i adaptat a la normativa vigent. El cost ha estat de 12.036 euros. Al Parc del Castell de Montesquiu, l’any passat es va renovar a la Solana el sistema de depuració d’aigües residuals per un sistema amb llacunatge biològic pel tractament terciari, amb una inversió de 13.562,89 euros.

Al Parc Natural del Montseny s’han fet diverses actuacions. Al Centre d’informació de Fogars de Montclús s’està finalitzant la construcció d’un nou sistema de depuració d'aigües residuals (37.225,13 euros), al Càmping de Fontmartina s’ha posat un filtre vegetat a la sobreeixida de la depuradora (15.437 euros), a la Masia de Vallforners s’han substituït bateries de la instal·lació Solar FV (16.834,13 euros) i a l’Alberg Casanova de Sant Miquel s’ha canviat el grup acumulador de bateries de la instal·lació solar fotovoltaica (8.047,88 euros).

Pel que fa al Parc del Garraf, a l’Oficina de la Pleta s’ha fet condicionament i actuacions de legalització de les instal·lacions elèctriques amb energia fotovoltaica, amb un cost total de 47.638,14 euros.

Categoria: hàbitats, Xarxa de Parcs Naturals, Montseny, Collserola, Guilleries-Savassona, Marina, Litoral, Montesquiu, Foix, Garraf, Montnegre-Corredor, Olèrdola, Sant Llorenç-Obac, Diputació de Barcelona, Biodiversitat,