Amb el títol "Cap a on anem? Planificar i explorar en educació ambiental", enguany la jornada es dedica al concepte de la planificació en educació ambiental. Així, es podran conèixer de primera veu les estratègies que a escala estatal, autonòmica i municipal estan desenvolupant algunes de les administracions del país.
A l’inici de la jornada intervindrà la docent, investigadora, assessora i comunicadora Heike Freire, referent internacional en transformació educativa i desenvolupament humà en contacte amb la natura, amb una ponència titulada "Els principals errors en educació ambiental i com els superem".
En un segon bloc, hi haurà una taula rodona, moderada per la periodista Berta Artigas, per debatre sobre la importància de la planificació en educació ambiental a diferents escales, amb intervencions de Javier Benayas, catedràtic d’Ecologia de la Universidad Autónoma de Madrid; Anna Estella, subdirectora general d’Informació i Foment de la Sostenibilitat de la Generalitat de Catalunya; i Helena Barracó, cap del Departament de Programes i Equipaments de l'Oficina de Canvi Climàtic i Sostenibilitat de l'Ajuntament de Barcelona.
Per tancar la jornada, Lluís Velasco i Josep Canals, de la Xarxa de Parcs Naturals; i Enric Coll i Sara Batet, de l'Oficina Tècnica d'Educació i Promoció Ambiental compartiran les seves experiències sobre com planificar l'educació ambiental als municipis i als espais naturals. S'abordaran especialment el Pla marc d’educació ambiental i voluntariat de la Xarxa de Parcs Naturals i els plans directors d’equipaments i programes municipals d’educació ambiental, pel que fa a Acció Climàtica de la Diputació de Barcelona. Com en la taula rodona anterior, moderarà Berta Artigas.
L'educació ambiental i la Xarxa de Parcs Naturals
La Xarxa de Parcs Naturals va posar en marxa el 1978 a la vall de Santa Fe, al Parc Natural i Reserva de la Biosfera del Montseny, l'Escola de Natura Can Lleonart, considerada la primera escola de natura de l'Estat espanyol.
El total d'equipaments dedicats des d’aleshores a l’educació ambiental i a l’ús públic (escoles de natura, centres i punts d’informació, centres de documentació, albergs, cases museu, etc.) a la Xarxa de Parcs Naturals ha crescut fins aplegar més d'una cinquantena d’equipaments. També s'elaboren i es posen a disposició de la ciutadania nombrosos materials pedagògics i serveis de suport com exposicions itinerants, programes de passejades guiades i rutes teatralitzades inclusives. Així mateix hi ha programes pedagògics específics dels quals gaudeixen milers alumnes cada any com el Viu el parc a l’escola, El Montseny a l’escola i el Coneguem el nostres parcs (vigent des del 1983).
A la web Educació ambiental a la Xarxa de Parcs Naturals es poden consultar tots els programes, serveis, equipaments, materials i recursos d'educació ambiental que es desenvolupen als parcs i espais naturals protegits.
El Dia Mundial de l’Educació Ambiental va sorgir a partir de la Declaració de la Conferencia de les Nacions Unides sobre el Medi Ambient feta a Estocolm el 1972, un fòrum en què es va debatre la importància vital de preservar el medi ambient i la necessitat de fer un front comú d’abast mundial per preservar i millorar el nostre entorn. La commemoració d'aquesta efemèride és, per tant, un excel·lent moment per aturar-se a reflexionar sobre el present i el futur d’aquesta disciplina.