El programa de Passejades guiades de la Xarxa de Parcs Naturals ofereix prop de 300 activitats els caps de setmana de tot l’any

07/02/2024

Sortides d'observacions nocturnes, d'aus migratòries i aus nidificants, sortides dedicades al paisatge geològic, a la fauna i la flora, i sortides de descoberta del patrimoni construït i de la petjada de l'ésser humà en el territori, però també activitats d’astronomia i activitats nàutiques. El programa de Passejades guiades de la Xarxa de Parcs Naturals ofereix enguany 295 activitats per fer els caps de setmana als espais naturals.

Es tracta de sortides que s'adrecen a un públic general i familiar que permeten conèixer, a través del guiatge d'experts coneixedors del territori, el ric patrimoni natural i cultural dels espais naturals de la Xarxa de Parcs Naturals. Totes aquestes sortides estan subvencionades per la Diputació de Barcelona i tenen un preu reduït. Com que les places són limitades, cal reservar prèviament.

Els parcs del Garraf, Olèrdola i el Foix han programat aquest any 106 dies d’activitats, amb 35 activitats que es fan en diverses dates. Les activitats inclouen excursions guiades pel territori, visites guiades o teatralitzades al conjunt monumental d’Olèrdola i exterior, activitats familiars amb tallers, jocs i passejades curtes i també tallers i activitats guiades. A banda de les rutes per descobrir avencs i coves, característics del Garraf, destaquen les activitats amb els cavalls lliures, les activitats nàutiques i l’observació astronòmica a l’Observatori Astronòmic del Garraf.

Al Parc Natural del Montseny s’ofereixen tots els diumenges de l’any, en total hi ha planificades 46 activitats per aquest 2024. Hi ha passejades per descobrir indrets, com la vall de l’Avencó, el castell de Montclús, la ruta dels arbres o l’itinerari Rusiñol. D’altres tenen com a fil conductor la natura, amb elements com les plantes remeieres i els remeis casolans, trobar indicis i rastres o descobrir l'apassionant món dels bolets.

També n’ofereix una quarantena el Parc Natural de Sant Llorenç del Munt i l’Obac, que, entre d’altres, ofereix visites a les coves de Mura i de Simanya i itineraris interpretatius al voltant del patrimoni natural i cultural. Des de caminades suaus per a tots els públics fins a excursions per conèixer la geologia de l’antic delta que va ser Sant Llorenç del Munt.

Al Parc de la Serralada de Marina, on les activitats són gratuïtes per als usuaris, enguany es fan 18 passejades. Entre d’altres, es poden fer observacions astronòmiques, descobrir la vall de Canyet, fer un tastet ecològic als horts de Sant Jeroni de la Murtra, conèixer aquest monestir i les vinyes que s’hi estan recuperant, descobrir els ocells i les papallones del Parc i imaginar-se com vivien els pobladors ibers de les Maleses.

Per quart any, arriba el programa de Passejades guiades a l’Espai Natural de les Guilleries-Savassona el quart diumenge de mes, amb propostes a tots els municipis que en formen part. Les deu passejades tenen per objectiu ajudar a conèixer millor el patrimoni natural i cultural dins del seu àmbit i fomentar les bones pràctiques per a la seva conservació i posada en valor.

Al Parc del Castell de Montesquiu, s’han programat prop d’una quarantena activitats d’educació ambiental a l’entorn del Parc i, per extensió, a tot el territori que forma part de l’Espai d’Interès Natural Serres de Milany-Santa Magdalena i Puigsacalm-Bellmunt.

Des del Parc de la Serralada Litoral s'han programat un total de 28 activitats que es duran a terme als diferents municipis del Parc. A banda de les passejades, hi haurà també tallers de temes relacionats amb el medi natural. Podeu trobar propostes sobre flora, remeis naturals, insectes, papallones, llegendes, fotografia, astronomia, aigua, land art... Destaquen els contes teatralitzats, una sortida nocturna per descobrir el castell de Burriac i, com a novetat, alguna activitat amb suport d'un intèrpret en llengua de signes.

Per la seva part, el Parc del Montnegre i el Corredor farà un total de 28 activitats, organitzades per l'Escola de Natura del Corredor, amb la voluntat de fer difusió del coneixement de l’espai natural i els seus valors culturals i patrimonials, la seva complexitat i les seves vulnerabilitats. Un dels objectius és facilitar l’arrelament al territori de les persones nouvingudes tot aprofitant els vincles culturals que ofereix el medi, així com col·laborar amb entitats, associacions i estudiosos del món naturalista, cultural, historicista i arqueològic.

Categoria: Divulgació, Montseny, Guilleries-Savassona, Marina, Litoral, Montesquiu, Foix, Garraf, Montnegre-Corredor, Olèrdola, Sant Llorenç-Obac, Xarxa de Parcs Naturals, Turisme sostenible, Biodiversitat, Educació ambiental, ODS,