Selector de idioma

Publicador de contenidos

Guilleries-Savassona S'exposarà a l'Ajuntament del municipi

S'extreu una costella fòssil de Dugong, una espècie de vaca marina de fa quaranta-dos milions d'anys a Folgueroles

$urlFileEntry

Treballs per extreure el fòssil. Autor: XPN

30/10/2020

Recentment s'ha pogut extreure a Folgueroles un fòssil de costella de Dugong, una espècie de vaca marina que va viure a Osona ara fa uns quaranta-dos milions d'anys. El fòssil, que es trobava en el ferm d'un camí ral i corria perill d'anar-se fent malbé pel pas dels vehicles, serà donat a l’ajuntament del municipi perquè tothom el pugui veure. Un cop obtinguts els permisos del Departament de Cultural, els treballs d’extracció els han realitzat membres de Geòleg.cat amb l’ajuda dels guardes de l’Espai Natural Guilleries-Savassona.

És ben coneguda la presència de fòssils marins eocens (48-38 milions d’anys) a Osona i, en concret, dins l’àmbit de l’Espai Natural de les Guillleries-Savassona. Les margues blaves guarden els secrets del nostre passat.

Recentment, Jordi Vilà i Íngrit Soriguera, de Geòleg.cat, van localitzar una costella de Dugong, una espècie de vaca marina que habitava els antics mars eocens d’aquesta zona de Catalunya. La peça, pràcticament sencera, estava situada al mig d’un camí ral on la circulació de vehicles és habitual. Concretament, les roderes dels vehicles passaven per damunt del fòssil.

Degut a l’interès científic i patrimonial que suscita una peça d’aquests tipus i el risc d’erosió que corria, es va decidir iniciar els tràmits corresponents al Servei d’Arqueologia i Paleontologia del Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya. En els permisos es va determinar Jordi Vilà com a director d’excavació i també es va decidir fer donació de la peça a l’Ajuntament de Folgueroles.

És molt important ser conscients del patrimoni geològic i paleontològic que hi ha a la comarca d’Osona i, en concret, dins l’àmbit de l’Espai Natural de les Guilleries-Savassona i saber-lo cuidar. La cura d’aquest patrimoni només es pot aconseguir, en primer terme, des de l’educació, la difusió i la divulgació i, en segon terme, des de polítiques conservacionistes i la sensibilitat de les institucions.

Què hem de fer si trobem un fòssil?

En qualsevol cas, si trobem un fòssil -qualsevol fòssil podria ser nou per la ciència- s’ha de comunicar a l’ajuntament on s’ha produït la troballa. Posteriorment, l’ajuntament es posarà en contacte amb la Direcció General del Patrimoni Cultural de la Generalitat de Catalunya, la qual farà la valoració de les restes i les extraurà o no en funció de l’interès que tinguin.

Si necessiteu assessorament per determinar algun fòssil també podeu contactar amb Geòleg.CAT mitjançant el correu electrònic saber@geoleg.cat i us ajudaran.

Us recordem que l’extracció de fòssils està totalment prohibida i regulada per la Llei 9/1993 del patrimoni cultural català. Per això, us animen a fer fotos dels fòssils i deixar-los on els heu trobat.

Font de la informació: Geòleg. cat

Categoria: Paleontologia, fauna, hàbitats, vertebrats, mamífers, Gestió del medi, Guilleries-Savassona, Biodiversitat,

Tu privacidad es nuestra prioridad

• Propias y de terceros con fines estadísticos, con las que no se recoge información de los usuarios ni se registran las direcciones IP de acceso.
  • Propias y de terceros para garantizar el funcionamiento básico, como la sesión de usuario, y aspectos de personalización, como el idioma de nuestras páginas.