Marina Els treballs s'han desenvolupat durant el juny i fins al 17 de juliol i han seguit els protocols de seguretat per fer front a la COVID-19

La 20a campanya arqueològica a les Maleses confirma l'existència d'un complex defensiu al poblat

20/07/2020

La vintena campanya arqueològica que ha tingut lloc durant el mes de juny i fins al 17 de juliol al poblat ibèric de les Maleses, al Parc de la Serralada de Marina, ha permès confirmar l’existència d’un complex defensiu, de fins a disset estances, que tindria la funció de vigilar, controlar i defensar l’accés al poblat. Els treballs han estat marcats per les mesures de protecció contra la COVID-19. Alhora, s’ha hagut de fer front al creixement natural de la vegetació que no va poder ser controlada durant el confinament.

Les conclusions de la 20a campanya arqueològica al poblat iber de les Maleses indicarien que en aquest complex defensiu s’aixecaria una torre de guaita que permetria dominar el territori i l’entrada al jaciment actual. La localització d’aquesta estructura es va realitzar a la dinovena campanya, l’any 2019, però no ha estat fins a aquest estiu que s’ha pogut confirmar quina era la seva funció.

El complex defensiu està situat a l’extrem sud del jaciment, en el punt on ara els visitants accedeixen al poblat. Un altre descobriment destacat ha estat l’aparició d’una sèrie de murs situats a sota de l’àrea defensiva.

Segons Gemma Hidalgo, coordinadora de la campanya, “podrien pertànyer a una estructura defensiva més senzilla d’una època urbana anterior”. La localització del punt d’accés al poblat des de l’exterior serà una de les incògnites a desvelar en les properes campanyes.

Amb la col·laboració d’alumnes i exalumnes de l’INS Montserrat Miró

La COVID-19 no ha minvat la implicació ni l’entusiasme dels participants en aquesta campanya, una vintena de persones, la majoria alumnes i exalumnes de l’INS Montserrat Miró, juntament amb arqueòlegs professionals i estudiants universitaris. Una d’aquestes alumnes, Helena Sanz, de primer de Batxillerat, considera “un privilegi contribuir a treure a la llum una part del nostre passat”.

Gemma Hidalgo, que a més de coordinadora de la campanya és cap d’estudis d’aquest institut, reivindica que gràcies a les campanyes al jaciment els alumnes de l’assignatura "Introducció a l'Arqueologia" “poden comprendre molt millor tot allò que a vegades a l’aula queda limitat a una explicació o una imatge projectada”.

Podeu ampliar la informació en aquest vídeo de Montcada Comunicació.

Mesures preses per fer front a la crisi de la COVID-19

Si bé la crisi sanitària va fer perillar inicialment la rea­lització de la 20a campanya arqueològica a les Maleses, finalment els organismes competents (Consorci del Parc de la Serralada Marina, Diputació de Barcelona, ajuntaments de Montcada i Reixac i de Sant Fost de Campsentelles i Generalitat de Catalunya) van autoritzar la intervenció arqueo­lògica. Aquesta, però, es va haver de desenvolupar d’acord amb unes estrictes mesures de seguretat i es va reduir el nombre de participants, es van fer torns per pujar al poblat i va ser obligatori l’ús de guants i eines individuals, a més de gel hidroalcohòlic i mascaretes.

A banda de les restriccions i protocols sanitaris, es va haver de fer front també al creixement natural de la vegetació que no va poder ser controlada durant el confinament.

Cada nova campanya al jaciment de les Maleses, desenvolupada amb el suport econòmic del Consorci del Parc de la Serralada de Marina, aporta més coneixements inèdits sobre el món ibèric i permet recuperar el patrimoni i la memòria de les persones que el van habitar.

Per a més informació sobre les Maleses, podeu consultar l'enllaç següent: Museu de les Maleses i jaciment ibèric.

Font de la informació: La Veu de Montcada i Reixac (Beatriz Narros / Eric Moner) i Museu Municipal de Montcada

Categoria: Diputació de Barcelona, Marina, general,