El Parc Natural del Montseny supera l’auditoria de seguiment del certificat Q de Qualitat Turística amb bona nota
Un moment de l'auditoria, a Masia Mariona. Autor: XPN
L’auditoria de seguiment de la certificació Q de Qualitat Turística del Parc Natural del Montseny ha obtingut una puntuació de 8,77. L’auditoria, a càrrec de l’empresa SGS, va tenir lloc el 16 de juliol a l’oficina del Parc, a Masia Mariona. Aquesta certificació es va obtenir per primer cop el 2004 i es va renovar l’any 2023.
Durant sis hores d’auditoria, es va revisar tota la documentació del sistema i es van proposar millores en alguns processos. En aquest sentit, es van repassar les accions incloses en el Pla de Sostenibilitat Turística en Destinació (PSTD) denominat "Espais naturals i turisme sostenible, una oportunitat per a la província de Barcelona", finançat amb fons europeus Next Generation, que poden oferir millores per al sistema de qualitat, i també es va tractar la gestió de les incidències al Parc.
L’auditoria serveix al Parc Natural per proposar accions de millora i encoratja a seguir treballant en aquests aspectes relacionats amb la millora en la qualitat dels serveis, sobretot en referència a l’ús públic, que tenen lloc als espais naturals, posant especial èmfasi en la compatibilitat amb la conservació dels valors naturals.
Q de Qualitat Turística
L’òrgan impulsor i de gestió del sistema de qualitat en espais naturals protegits, la Q de Qualitat Turística, és l'Instituto para la Calidad Turística Española (ICTE). Fruit de la col·laboració entre la Secretaria General de Turisme del Ministeri d’Economia, l’ICTE, la Federació Europea de Parcs Naturals i Nacionals (EUROPARC) i alguns espais naturals protegits com ara el Parc Natural del Montseny, va néixer la norma de Qualitat turística en Espais Naturals protegits l’any 2004.
A partir del 2016, aquesta norma es va internacionalitzar i va esdevenir la norma UNE 187002, que estableix els requisits que defineixen el nivell de servei al visitant en un espai natural protegit.
El Parc Natural del Montseny, com a impulsor del sistema, està acreditat amb aquesta certificació des del 2004, una eina de gestió que permet assegurar la qualitat en els serveis d’ús públic. El sistema de qualitat ja forma part de la gestió de l’ús públic del Parc Natural i l’auditoria anual serveix per revisar els continguts i proposar millores al sistema per a la gestió dels equipaments i serveis d’ús públic.
Font de la informació: Xarxa de Parcs Naturals
Categoria: Montseny, Turisme sostenible, ODS,