Marina | Xarxa de Parcs Naturals Han afectat 16,71 hectàrees

Un total de 60 incendis forestals al juny i juliol a la província de Barcelona

30/07/2024

Des que es va posar en marxa el Pla d’informació i vigilància contra incendis forestals (PVI) de la Diputació de Barcelona el 19 de juny i fins al 28 de juliol s’han produït 60 incendis a la província de Barcelona que han afectat 16,71 hectàrees, la majoria (8,72) en zones agrícoles. D’aquests incendis, 29 han estat forestals, 20 periurbans i 11 de tipus agrícola. Les comarques que han concentrat més incendis han estat el Vallès Occidental (14), el Vallès Oriental (9), l’Alt Penedès (7) i el Baix Llobregat (7).

En el mateix període de l’any passat – 40 dies de campanya – ja s’havien declarat a les localitats barcelonines 90 focs amb una afectació de 9,42 hectàrees, 4,26 de les quals en zones de matolls. Aquestes xifres indiquen un descens significatiu en el nombre d’incendis fins a la data, tot i que la superfície total afectada ha estat major. Davant d’aquesta situació, i tenint en compte que aquesta és la setmana més crítica del que portem d’estiu pel que fa al risc d’incendis, es demana extremar les precaucions.

L’objectiu del Pla d’informació i vigilància contra incendis forestals, que posa en marxa la Diputació de Barcelona cada estiu, és reduir el nombre de focs forestals, agrícoles o periurbans i minimitzar-ne els efectes a partir de la vigilància i d’accions de dissuasió en el medi natural. En aquest sentit, el nou model de prevenció d’incendis forestals que va posar en marxa la corporació el 2023 i que s’està estenent progressivament a totes les comarques incideix especialment en la intensificació de la informació i dissuasió de conductes imprudents i en millorar la vigilància i la rapidesa de la primera intervenció de la mà de les agrupacions de defensa forestal (ADF).

36.928 persones informades

Des que va començar la campanya, el personal del PVI ha informat directament 36.928 persones que es trobaven en urbanitzacions, masies, camins, pistes forestals o bosc, així com en zones urbanes, polígons, zones d’esplai i miradors i altres punts d’interès. Per comarques, d’aquest total, 5.613 han estat al Bages, 4.366 al Baix Llobregat, 4.055 al Vallès Oriental, 4.013 al Vallès Occidental, 3.562 a l’Anoia, 3.541 al Maresme, 3.508 a Osona,  2.810al Berguedà, 1.632 al Garraf, 1.625 a l’Alt Penedès, 1.348 al Moianès i 855 al Lluçanès

L’equip del PVI també ha dut a terme 3.003 actuacions. D’aquestes, 51 han estat de dissuasió: 21 per fer barbacoes que no compleixen la normativa, 13 per l’ús d’eines que generen guspires, 10 per altres activitats perilloses, 3 per cremes o barbacoes en terreny forestal, 2 per cremes agrícoles i 2 per cremes en urbanitzacions.

D’altra banda, en aquest període, el personal del PVI ha realitzat 142 actuacions de protecció del medi ambient, la majoria referents a incidències en infraestructures. També s’han detectat 1.712 abocaments de residus, dels quals 985 amb risc d’incendi, i han fet 552 actuacions de recollida de deixalles.

Entre les actuacions del PVI també s’han registrat 480 actuacions de revisió de línies elèctriques i 618 de revisió de punts d’abastiment d’aigua.

Dispositiu del PVI 2024

El Pla d’informació i vigilància contra incendis forestals 2024 es va desplegar el passat 19 de juny a 275 municipis de la província de Barcelona i s’estendrà fins al 2 de setembre. El dispositiu, que cobreix 626.276 hectàrees agroforestals,  està integrat per 205 persones, amb un total de 49 unitats d’informació i vigilància mòbil, 22 unitats d’agents cívics i més de 100 punts de vigilància fixa (torres de guaita i càmeres) i tres equips de coordinació i control en 626.276 hectàrees agroforestals.

El dispositiu col·labora conjuntament amb 275 ajuntaments, 124 agrupacions de defensa forestal (ADF), 9 federacions d'ADF, el Secretariat de Federacions i ADF de Catalunya i altres administracions per prevenir incendis forestals i limitar-ne els seus efectes.

Es poden consultar aquí en línia i diàriament les dades i actuacions del PVI.

El PVI de la Diputació de Barcelona respon als Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) números 13 “Acció climàtica” i 15 “ Vida terrestre”. Els 17 ODS van ser proclamats per l’Assemblea General de Nacions Unides el 25 de setembre de 2015 i formen part de l’agenda global per a 2030. La Diputació de Barcelona n’assumeix el compliment i desplega la seva acció de suport als governs locals de la província d’acord amb aquests ODS.

Font de la informació: Gabinet de premsa de la Diputació de Barcelona

Categoria: Gestió del medi, Marina, Xarxa de Parcs Naturals, Prevenció incendis, ODS,