caes

Xarxa de Parcs Naturals La trobada comptarà amb més de 200 persones inscrites

El III Simposi d'APS Ambiental reflexionarà sobre el seu impacte transformador

01/07/2025

El Centre Cultural de Bellvitge-Gornal, a l'Hospitalet de Llobregat, acollirà el proper dijous 3 de juliol el III Simposi sobre Aprenentatge Servei (APS) i Servei Comunitari Ambiental de Catalunya. Amb el lema “Aprenem, ens comprometem. Transformem?”, la jornada vol posar en valor, explorar i avaluar l'impacte que tenen els projectes d'APS ambiental tant en els diferents agents implicats com en el territori on es desenvolupen. Més de 200 persones ja s'hi han inscrit, fet que consolida el Simposi com un espai de referència a Catalunya en l'àmbit de l'educació ambiental transformadora.

El Simposi està impulsat per quatre administracions públiques amb competències ambientals – la Generalitat de Catalunya, la Diputació de Barcelona (que hi participa a través de l'Oficina Tècnica de Promoció Ambiental i del Servei de Gestió de Parcs Naturals), l'Ajuntament de Barcelona i l'Àrea Metropolitana de Barcelona – que des de fa anys treballen de manera coordinada per impulsar aquesta metodologia educativa.

Un programa centrat en el debat i l'intercanvi

El programa del Simposi s'estructura al voltant de cinc grans preguntes centrades en l'impacte dels projectes d'APS sobre l'alumnat, el professorat i la comunitat educativa, així com sobre les entitats, les institucions i el territori. L'objectiu és promoure una reflexió col·lectiva i profunda sobre el potencial transformador d'aquesta metodologia i valorar si està generant canvis significatius en la comunitat educativa i en el seu entorn.

La jornada s'organitza en tres espais diferenciats de participació. A l'Espai Diàleg es presentaran diversos casos d'èxit d'APS ambiental explicats pels seus protagonistes, amb l'objectiu de fomentar la reflexió i el debat al voltant de la metodologia. L'Espai Àgora, per la seva banda, acollirà un total de 36 comunicacions que exposaran experiències concretes d'APS ambiental en àmbits molt diversos com l'alimentació, l'arqueologia, la biodiversitat, el canvi climàtic, el cicle de l’aigua, la contaminació, l'energia, els espais naturals, els incendis forestals, la mobilitat, la salut o la gestió de residus. Finalment, a l'Espai Busco i Ofereixo, la comunitat educativa, les administracions i les entitats tindran l'oportunitat de compartir una vintena de projectes amb la voluntat de generar aliances i impulsar noves accions transformadores, tant en entorns naturals com urbans.

Les aportacions i els debats que es generin al llarg del Simposi, així com els reptes i objectius que es recullin en les conclusions finals (a càrrec de membres del Centre Promotor d'APS de Catalunya), serviran de base per a l'elaboració d'un nou full de ruta de futur per a l'APS ambiental al país.

Una metodologia educativa amb impacte real

L'aprenentatge i servei (APS) és una proposta educativa que combina processos d'aprenentatge i de servei a la comunitat en un projecte ben articulat, en què els participants treballen sobre necessitats reals de l'entorn amb la finalitat de millorar-lo.

En aquest context, el Servei de Gestió de Parcs Naturals de la Diputació de Barcelona, present en l'organització de totes les edicions del Simposi, ha estat un col·laborador habitual en propostes de servei comunitari vinculades als espais naturals protegits per la seva clara repercussió en la conservació i millora del medi ambient.

Enguany, aquest Servei ha tingut un paper destacat en la coordinació de l'Espai Diàleg i presentarà també tres comunicacions dins l'Espai Àgora. Es tracta de les experiències "La natura com a font de salut", desenvolupada amb l'Institut Joaquim Mir de Vilanova i la Geltrú al Parc del Garraf; "Guilleries a l’escola", programa educatiu organitzat a l'Espai Natural de les Guilleries-Savassona; i "Bones pràctiques a parcs i biblioteques de la Serralada de Marina", experiència impulsada conjuntament amb l'Institut de Sostenibilitat i Medi Ambient de Barcelona (ISMAB) i el Parc de la Serralada de Marina.

Treball en xarxa per una educació transformadora

Aquest treball conjunt ha estat possible gràcies a la implicació continuada del món educatiu, universitari, i d'entitats i associacions dedicades a l'educació ambiental, d'entre les quals es conforma el Grup Impulsor del Simposi que fa possible la celebració d'aquesta trobada. A més de les quatre administracions esmentades, el Grup Impulsor està format també per la Societat Catalana d'Educació Ambiental (SCEA), la Xarxa d'Escoles per a la Sostenibilitat de Catalunya (XESC) i el Centre Promotor d'Aprenentatge i Servei de Catalunya. En aquesta edició s'hi ha afegit l'Ajuntament de l'Hospitalet de Llobregat com a municipi amfitrió.

Els projectes d'APS ambiental es vinculen de manera directa als Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS), i especialment als ODS 4 (Educació de qualitat), 15 (Vida terrestre) i 17 (Aliança pels objectius).

compartir

Font de la informació: Xarxa de Parcs Naturals

Categoria: Xarxa de Parcs Naturals, Educació ambiental, Activitats pedagògiques i d’educació ambiental,

Cercador de notícies




butlletí gaudim

Suscríbete
a nuestros boletines

Recibe nuestros boletines de Parques, suscríbete a la agenda y al Informativo

butlletí gaudim

Sugerencias, opinión
y redes sociales

Envíanos tus sugerencias, opina y visita nuestras redes sociales