caes

Montseny | Guilleries-Savassona | Litoral | Montesquiu | Foix | Garraf | Olèrdola | Sant Llorenç-Obac | Xarxa de Parcs Naturals S'hi van compartir experiències de referència de Catalunya

La Xarxa de Parcs Naturals participa a la trobada europea de la Carta Europea de Turisme Sostenible a Sardenya

La trobada europea de la CETS va tenir lloc a Stintino, al Parc Nacional de l'Asinara, a Sardenya. © XPN

La trobada europea de la CETS va tenir lloc a Stintino, al Parc Nacional de l'Asinara, a Sardenya. © XPN

Arnau Dorca, de l'Espai Natural de la Zona Volcànica de la Garrotxa, va parlar sobre la mobilitat sostenible en aquest espai protegit. © XPN

Arnau Dorca, de l'Espai Natural de la Zona Volcànica de la Garrotxa, va parlar sobre la mobilitat sostenible en aquest espai protegit. © XPN

Fotografia de grup entre els representants d'espais naturals catalans a la trobada europea de la CETS. © XPN

Fotografia de grup entre els representants d'espais naturals catalans a la trobada europea de la CETS. © XPN

02/06/2026

La Xarxa de Parcs Naturals de la Diputació de Barcelona va participar del 26 al 28 de maig a la Reunió de la Xarxa de la Carta Europea de Turisme Sostenible (CETS), celebrada a Stintino, al Parc Nacional de l'Asinara (Sardenya, Itàlia) per compartir experiències de referència vinculades als espais naturals de Catalunya. La trobada, organitzada per la Federació EUROPARC, va reunir representants d'espais naturals protegits, administracions públiques, empreses turístiques i experts de diversos països europeus per debatre els reptes i oportunitats del turisme sostenible als espais protegits. La representació de la Xarxa de Parcs Naturals va anar a càrrec de Sofia Paricio, cap de Desenvolupament Socioeconòmic i coordinadora de la Carta Europea de Turisme Sostenible als parcs de la Diputació de Barcelona, i de Clara Gassiot, tècnica d'Ús Públic i Educació Ambiental de l'Espai Natural de les Guilleries-Savassona.

Durant tres dies, els participants van compartir experiències i bones pràctiques sobre governança, ecoturisme, turisme regeneratiu, mobilitat sostenible, accessibilitat universal, implicació de les comunitats locals i ús de noves tecnologies per a la gestió dels visitants. Entre les qüestions més destacades es va posar de manifest la necessitat d'avançar cap a models turístics que contribueixin activament a la conservació de la biodiversitat i al benestar de les comunitats locals.

La trobada també va servir per reflexionar sobre el futur de la Carta Europea de Turisme Sostenible, que enguany compleix 25 anys. Els debats van abordar aspectes com el reforç de la marca CETS, la implicació del sector empresarial, la creació d'una futura Xarxa Europea de Destinacions d'Ecoturisme i la incorporació de noves eines de monitoratge i gestió basades en dades.

Un dels aspectes més rellevants va ser la visita tècnica a diferents iniciatives desenvolupades a Sardenya, on es van conèixer experiències que integren conservació, participació ciutadana i desenvolupament local. Aquestes actuacions demostren com el turisme pot esdevenir una eina activa de protecció del patrimoni natural i de sensibilització ambiental.

Experiències presentades amb empremta catalana

La trobada també va comptar amb una destacada participació d'altres administracions catalanes. Mireia Cañellas, del Departament de Territori, Habitatge i Transició Ecològica de la Generalitat de Catalunya, va presentar el model de treball desenvolupat a Catalunya a través de la xarxa tècnica CETSCAT, que agrupa els professionals dels espais naturals acreditats amb la Carta Europea de Turisme Sostenible. La ponència va posar en valor la col·laboració entre administracions, empreses i espais naturals protegits, així com l'intercanvi de coneixement, eines i bones pràctiques que s'impulsa des de fa anys entre els territoris adherits a la CETS. També es va destacar la trajectòria de Catalunya en la integració de la conservació de la biodiversitat dins les polítiques de turisme sostenible i l'aposta per una governança compartida entre els àmbits de turisme i medi natural.

A més, entre les experiències presentades durant el congrés, va generar especial interès el cas de la mobilitat sostenible a l'Espai Natural de la Zona Volcànica de la Garrotxa, exposat per Arnau Dorca. L'experiència mostra diferents eines de gestió dels fluxos de visitants, monitoratge de la mobilitat i promoció d'alternatives al vehicle privat per reduir la pressió sobre els espais naturals més freqüentats. Aquesta iniciativa va ser presentada com un exemple inspirador de gestió sostenible de l'ús públic aplicable a altres espais protegits europeus.

La presència de la Xarxa de Parcs Naturals en la trobada i en el marc de la CETS

La Carta Europea de Turisme Sostenible és una iniciativa de la Federació EUROPARC que promou una gestió turística compatible amb la conservació dels espais naturals protegits, tot implicant administracions, empreses i agents locals en una estratègia compartida de desenvolupament sostenible.

La participació en aquesta trobada va permetre reforçar la presència de la Xarxa de Parcs Naturals en els principals fòrums europeus sobre turisme sostenible i consolidar l'intercanvi de coneixement amb altres territoris adherits a la Carta Europea de Turisme Sostenible. Alhora, va facilitar la identificació de noves oportunitats aplicables als espais naturals de la Diputació de Barcelona en àmbits com la mobilitat sostenible, l'ecoturisme, l'accessibilitat, la participació social i la gestió dels fluxos de visitants.

compartir

Font de la informació: Xarxa de Parcs Naturals

Categoria: Montseny, Guilleries-Savassona, Litoral, Montesquiu, Foix, Garraf, Olèrdola, Sant Llorenç-Obac, Xarxa de Parcs Naturals, Carta Europea de Turisme Sostenible, Turisme sostenible,

Buscador de noticias





butlletí gaudim

Sugerencias, opinión
y redes sociales