Collserola És bàsica la implicació de les associacions veïnals i ambientalistes i dels propietaris privats

Comença la campanya 2020 del projecte de participació en l'erradicació de l'ailant a Collserola

16/07/2020

Com en anys anteriors, durant el mes de juliol ha començat al Parc Natural de la Serra de Collserola la campanya del projecte de participació en l’erradicació de l’ailant. En la iniciativa participen diferents associacions veïnals i entitats per al control d’aquesta espècie exòtica invasora.

El dimarts 7 de juliol es va fer al Centre d’Informació del Parc Natural de la Serra de Collserola la reunió amb representants de diferents associacions veïnals i entitats, tècnics d’ajuntaments i del Consorci per valorar la campanya de l’any anterior i consensuar els continguts de la campanya d’enguany d'erradicació de l'ailant.

Aquesta col·laboració va començar l’any 2014 i ha continuat fins a l’actualitat. El projecte de participació en l’erradicació de l’ailant funciona per campanyes anuals. A més de les diferents activitats de divulgació sobre el tema, una part important dels esforços es destinen a la detecció, el mapatge i el seguiment dels arbres que hi ha, tant a zones publiques o als espais lliures com a les privades, i a parlar amb els veïns i veïnes perquè permetin que el Consorci faci el tractament fitosanitari a les darreres.

En la campanya del 2019, es van detectar 81 focus d’ailants fruit de dos porta a porta fets a Vallvidrera per part d’alumnes de dos centres educatius i, sobretot, fruit dels mapatges realitzats per les associacions veïnals implicades en el projecte. El mapatge permet detectar nous focus d’ailants i fer el seguiment d’altres ja tractats anteriorment. També és una activitat que facilita la divulgació de la problemàtica entre els veïns i veïnes i dona peu, si cal, a demanar la seva aprovació perquè es faci el tractament a la seva parcel·la.

Des de l’any 2004 i fins al 2019, s’han tractat 81.819 ailants. Uns 3.075 peus (un 3,75 % del total) estaven en parcel·les privades o s’han detectat gràcies a la col·laboració de les entitats. L’any 2019, van ser tractats 4.910 arbres, dels quals 275 (un 6 %) es trobaven en finques privades.

El cost total del tractament anual va ser de 5.904,39 €, al qual caldria afegir el pressupost que van destinar propietaris i ajuntaments a tallar i treure els arbres tractats. Es van tractar arbres de les zones següents: Tibidabo - Vallvidrera, El Rectoret, Mas Guimbau - Can Castellví, Santa Maria de Vallvidrera - Mas Sauró i Valldoreix.

De cara al 2020, alguns objectius de la campanya són fer divulgació sobre la problemàtica a persones que treballen en empreses de jardineria, fer porta a porta a algunes zones de Vallvidrera on encara no s’ha fet i fer el tractament als més de trenta focus que l’any passat es van detectar a la Floresta i van quedar pendents.

Espècie extremadament invasora

L’ailant (Ailanthus altissima) és una espècie vegetal que està àmpliament distribuïda per tot el Parc Natural de la Serra de Collserola. La gran capacitat de rebrotar, l’elevada taxa de creixement i la gran producció de llavors la fan extremadament invasora. Des de l’any 2004, el Consorci està duent a terme el tractament herbicida com a principal mesura de control, així com també l’arrencada puntual de peus petits de llavor. Eliminar-la, però, és molt complicat. Cal fer una feina continuada i intensiva.

L’existència de parcel·les privades dins del Parc Natural complica la total eficàcia del tractament, raó per la qual la implicació de les associacions veïnals i ambientalistes vinculades a les zones habitades del Parc Natural i el treball conjunt d’aquestes, l’administració i els propietaris privats és imprescindible.

Font de la informació: Consorci del Parc Natural de la Serra de Collserola (CPNSC)

Categoria: Paisatge, Biodiversitat, Gestió del medi, ODS, hàbitats, flora, Collserola, Recerca i seguiment, Planificació i avaluació, Divulgació, general,