caes

Guilleries-Savassona Descarrega't el díptic

Descobreix l'itinerari senyalitzat 'Camins de Verdaguer'

25/07/2016

S'ha editat recentment, seguint una nova aplicació gràfica més funcional, el fullet explicatiu corresponent a l'itinerari senyalitzat 'Camins de Verdaguer', a l'Espai Natural de les Guilleries-Savassona. Podeu descarregar-vos la publicació amb tota la informació necessària per gaudir d'aquesta proposta que combina a la perfecció el patrimoni natural i el literari.

El fullet de l'itinerari senyalitzat "Camins de Verdaguer" conté la informació sobre l'accés al punt d'inici així com les característiques de la ruta (distància, desnivell, durada, senyalització, etc.), un petit mapa i les recomanacions imprescindibles per tal de gaudir-ne amb tota seguretat, comoditat i respecte per l'entorn.

L'itinerari s'inicia al final del carrer Font de la Sala, al costat del torrent de Folgueroles, el municipi osonenc en què va néixer i viure els primers anys de la seva vida el poeta Jacint Verdaguer. Des d'allí es va fins a la font Trobada, on hi ha un espai de lleure magnífic equipat amb un aparcament d'unes 10 places, taules i l'aigua potable de la deu. També hi ha una àmplia zona per passejar sobre el torrent de Folgueroles.

Des d'allí, s'agafa la pista que surt de l'aparcament en direcció a Sant Llorenç del Munt. Cal desviar-se a la dreta per travessar els camps de l'Ausió. En endavant, el camí circula per pistes amples, envoltades d'alzinars tancats o pinedes de pi roig que porten a un petit pont, on es troba el gorg de Llitons (o gorg de Nitons, segons Verdaguer).

Se segueix aleshores per la pista fins a l'enllaç que duu a Sant Llorenç del Munt, castell del segle X declarat Bé Cultural d'Interès Nacional. El camí agafa aquí el vermell intens dels conglomerats de la cinglera i continua fins al puig dels Jueus, on s'obren unes vistes espectaculars de la vall de Sau, el Montseny i el massís de les Guilleries.

Tot baixant la pista, cal estar atents i agafar el pas de la mina, un corriol estret per damunt de la N-141d. Des d'aquí, ja es veu el perfil del mirador del Salt de la Minyona (un mirador, font d'inspiració per a Verdaguer en la composició del poema "La nina del cingle"), al qual s'arriba seguint la pista formigonada.

L'itinerari segueix en direcció als Munts i es desvia per una drecera a la dreta que esquiva la casa. En arribar a una cruïlla principal, cal girar a la dreta seguint el PR-C 40.1. Es camina per pistes emboscades i, de baixada cap a Tavèrnoles, es passa la masia del Compòsit i l'ombrívol racó de la font i la bassa de Foquers. Si se segueix la pista vora el torrent, s'arriba a Tavèrnoles, on l'esplèndida església de Sant Esteve, joia de l'art romànic documentada l'any 981, dóna la benvinguda als visitants.

S'agafa ara el carrer de baixada i se surt del poble pel camp de futbol, a través d'un petit pont sobre la riera de Tavèrnoles. Un agradable sender de pujada porta a la pista cap a la masia de Foquers. Al davant s'enfilen 250 esgraons de pedra rústica, les escales de Foquers. Més endavant, cal creuar el camp de conreu que mena a l'ermita de la Damunt. Al poema "L'Arpa", el poeta relata com acudia a aquesta capella amb la seva mare.

De tornada a Folgueroles, es troben les alzines sureres. Plantades durant el segle XVIII, signifiquen el conjunt més important d'aquesta espècie a la plana de Vic. Hi trobem una escultura de P. Plazuelo gravada amb versos de Verdaguer.

A Folgueroles trobem molts llocs per a la memòria del poeta, com la casa on es va criar, ara convertida en la Casa Museu Verdaguer (que va obrir les portes l'any 1967 i és un dels museus literaris més antics de Catalunya), o l'església de Santa Maria, on va ser batejat.

L'itinerari s'acomiada a la plaça Verdaguer, on s'aixeca el Pedró, monument que li fou dedicat, pagat pels veïns i bastit amb el treball de franc dels picapedrers.

Esperem que gaudiu molt d'aquest itinerari verdaguerià!