Guilleries-Savassona Les excavacions començaran al juliol, si es troba el finançament

L'Ajuntament de Folgueroles, la Fundació l'Esquerda i l'Espai Natural de les Guilleries-Savassona cooperen per engegar una nova campanya arqueològica al Casol de Puigcastellet

Casol de Puigcastellet, jaciment iber a Folgueroles. Autor: Ricard Badia

25/01/2023

El proper mes de juliol, si s’aconsegueix el finançament mitjançant subvencions, començarà una nova campanya de prospeccions arqueològiques al Casol de Puigcastellet, a Folgueroles. L’objectiu principal de les tasques serà respondre a la pregunta d’on vivien les persones que es van fer càrrec durant quaranta anys de la fortificació del Casol. L'Espai Natural hi col·laborarà, de la mà dels guardes forestals, desbrossant l'espai i deixant-lo a punt per a les tasques dels arqueòlegs de l'Esquerda.

L’Ajuntament de Folgueroles i la Fundació l’Esquerda de Roda de Ter, que van signar un conveni de col·laboració el març del 2021, tenen l’objectiu de reprendre les prospeccions arqueològiques al Casol i a la cinglera de Puigcastellet, situats en l’àmbit de l’Espai Natural de les Guilleries-Savassona.

El dissabte 21 de gener, en una trobada entre representant de l’Ajuntament de Folgueroles, la Fundació l’Esquerda i l’Espai Natural de les Guilleries-Savassona, es va acordar que els guardes de l’Espai Natural desbrossaran la vegetació i deixaran a punt el jaciment i el cingle per, d’aquesta manera, facilitar la feina als arqueòlegs de l’Esquerda.

L’octubre del 2022 es va fer una petita excavació i es van descobrir restes de materials ibèrics, punts relacionats amb l’explotació de la pedra i un possible mur que envoltaria la muralla ja existent. Un cop fetes aquestes primeres prospeccions, l'equip d'investigació va redactar un projecte que s'ha presentat a les convocatòries de subvenció que ofereixen la Generalitat de Catalunya i la Diputació de Barcelona.

Abans d'aquesta prospecció prevista a l'estiu, al Casol, durant la dècada dels vuitanta del segle passat es van fer unes primeres excavacions que van permetre excavar i consolidar la muralla ibèrica amb la torre de defensa i els quatre àmbits que constitueixen, actualment, el poblat.

Punt d'interès de l'Espai Natural

El Casol de Puigcastellet va ser un assentament iber del segle III aC que va pertànyer a la tribu dels ausetans i que ostentava una funció defensiva. Situada estratègicament als primers contraforts de les Guilleries, en destaquen la muralla rectilínia, que inclou una torre de vigilància, i onze murs de les construccions adjacents que compartimentaven magatzems i habitatges. A l’entorn del jaciment hi ha plafons que expliquen la funció de les diferents estances.

Apareix com un dels deu punts d'interès que es destaquen en el desplegable de benvinguda de l'Espai Natural de les Guilleries-Savassona i s'hi pot accedir sortint de l'Àrea d'esplai de la font Trobada i seguint l'itinerari senyalitzat circular SL-C 123 El Casol de Puigcastellet (goolTracking i Wikiloc).

Font de la informació: Ajuntament de Folgueroles

Categoria: Guilleries-Savassona, ODS,