Guilleries-Savassona D'aquí a poques setmanes començarà a funcionar en període de proves

Meteoguilleries renova completament l'estació meteorològica de Sant Sadurní d'Osormort, a l'Espai Natural de les Guilleries-Savassona

18/03/2021

L'estació meteorològica de Sant Sadurní d'Osormort, una de les sis que Meteoguilleries gestiona a l’Espai Natural de les Guilleries-Savassona, registra les temperatures més extremes al llarg de l’any a Osona. En funcionament des de l’any 2016, actualment està sent substituïda per aparells homologats i de grau científic. Meteoguilleries també ha revisat l’estació meteorològica situada a Tavèrnoles i ha millorat alguns dels sensors.

Aquesta estació meteorològica, en funcionament des del 2016, està sent substituïda per un nou equipament professional i de grau científic gestionat per un enregistrador de dades o datalogger Campbell Scientific i sensors Young i Thies, entre d'altres.

La de Sant Sadurní és una de les sis estacions que formen part del projecte meteorològic que Meteoguilleries gestiona en l’àmbit de l’Espai Natural de les Guilleries-Savassona juntament amb les de Vilalleons, Vilanova de Sau, Sant Julià de Vilatorta, Folgueroles i Tavèrnoles. Recentment, Meteoguilleries també ha revisat aquesta darrera estació meteorològica i ha millorat alguns dels sensors.

L’estació de Sant Sadurní d'Osormort és la que, al llarg de l'any, registra les temperatures més extremes d’Osona, especialment pel que fa a dies de fred. Així, més de cent dies a l’any es registren temperatures iguals o inferiors als 0º, la qual cosa la converteix en un punt d’especial interès per a l’observació meteorològica i en un dels punts d’observació més freds de la comarca d’Osona. El 2020, per exemple, l’estació va donar valors molt extrems, sobretot pel que fa a temperatures, tant de mínimes com de màximes.

Aquest és el resum dels valors enregistrats durant el 2020 a Sant Sadurní d’Osormort: Màxima 37,1ºC dia 31 de juliol; Mínima -8,3 ºC dia 27 de desembre; Temperatura =<-5ºC 24 dies; Temperatura =<0ºC 119 dies; Temperatura =>25ºC 101 dies; Temperatura => 30ºC 38 dies.

Aquesta variabilitat climàtica i la seva importància justifiquen la renovació i substitució de sensors per aparells homologats i de grau científic. Amb aquesta, la xarxa a l’Espai Natural de les Guilleries-Savassona ja disposarà de tres estacions totalment homologades ubicades a Sant Julià de Vilatorta, Vilanova de Sau i, ara, a Sant Sadurní d’Osormort.

Els nous aparells se situaran a l’Ajuntament de Sant Sadurní, igual que els anteriors, però en posicions i format de muntatge força diferents que tindran en compte la distància amb les construccions, la inclinació respecte l’arbrat per poder homologar la pluviometria i amb els sensors de vent situats a més alçada respecte del terra. Tot el sistema estarà alimentat per energia solar i disposarà de comunicacions 3G.

Les dades es podran veure a Meteoguilleries.cat, al web de l'Ajuntament i en un futur portal específic per a les estacions de l’Espai Natural de les Guilleries-Savassona, així com a diferents xarxes d’estacions automàtiques. D’aquí a poques setmanes, el nou equipament començarà a funcionar en període de proves.

Font de la informació: Meteoguilleries

Categoria: Hidrologia, Meteorologia, Atmosfera, flora, fauna, hàbitats, Recerca i seguiment, Gestió del medi, Divulgació, Guilleries-Savassona, Biodiversitat, ODS,