Litoral Es van poder avançar les accions de futur

Se celebren els 25 anys del Parc de la Serralada Litoral

09/10/2017

El divendres 6 d’octubre, va tenir lloc l’acte institucional de commemoració del 25è aniversari del Parc de la Serralada Litoral. Més d’un centenar de persones es van aplegar al teatre de La Massa de Vilassar de Dalt per recordar i celebrar junts el camí fet aquests vint-i-cinc anys.

L’acte va permetre celebrar que, entre tots, ajuntaments, consells comarcals, Diputació de Barcelona i Generalitat de Catalunya i totes les entitats i cossos de seguretat i prevenció que actuen en aquest territori, han fet possible que el Parc de la Serralada Litoral sigui com és avui en dia: un ens viu, gestionat per un consorci que vetlla per la bona salut dels ecosistemes i de les espècies que els conformen, que ordena les múltiples activitats que s’hi duen a terme i la demanda creixent d’us públic, perquè sigui compatibles amb la conservació i la millora del patrimoni natural i cultural del Parc.

És remarcable constatar que el Parc de la Serralada Litoral és potser l’únic parc de Catalunya que té representats al seu òrgan de gestió, el Consorci, tots els estaments de l’administració catalana. Aquesta implicació en la gestió del territori ha estat, és i serà un dels elements clau per a desenvolupar amb èxit els objectius proposats.

A l’inici de l’acte, l’alcalde de Vilassar de Dalt, Xavier Godàs, va donar la benvinguda a tots els assistents i va ressaltar la importància que el Parc té per als municipis. El diputat adjunt d’Espais Naturals, Jesús Calderer, va fer esment de la relació consolidada al llarg dels anys amb el Consorci que fa que avui el Parc de la Serralada Litoral formi part de la Xarxa de Parcs Naturals de la Diputació de Barcelona i comparteixi amb la resta de parcs programes i projectes.

Durant el seu parlament, el president del Consorci del Parc i alcalde de Teià, Andreu Bosch, va avançar les accions de futur que es volen dur a terme com ara el desplegament del pla de conservació, promoure l'activitat ramadera per fer gestió forestal, donar impuls a la biomassa com a combustible de proximitat i aprovar unes ordenances d'ús públic per a l'activitat de la BTT. Bosch també va agrair als presidents històrics del Consorci allí presents la tasca feta en els anys precedents. La secretària de Medi Ambient i Sostenibilitat, Marta Subirà, va cloure l’acte.

Durant la celebració, el quartet de corda Voilà va interpretar diverses peces relacionades amb la natura. La música va crear un clima molt especial que no va deixar indiferents els assistents. El meteoròleg Francesc Mauri va dissertar sobre el canvi climàtic, posant en relleu què podem fer cadascun de nosaltres per tal de no accelerar-lo. Finalment, es va oferir a totes les persones que es van aplegar a La Massa un refrigeri acompanyat amb vins de la DO Alella.

Una mica d'història

El Parc de la Serralada Litoral va tenir el seu origen l’any 1992, quan els ajuntaments de Vilassar de Dalt, Teià, la Roca del Vallès i Argentona, juntament amb el Consell Comarcal del Maresme, van impulsar la protecció d’una part del seu territori que va ser inclòs en el Pla d’Interès Natural que la Generalitat de Catalunya va aprovar aquell mateix any.

L’any 1993 es va crear el Consorci de la Conreria - Sant Mateu - Céllecs, òrgan gestor de l’espai d’interès natural del mateix nom, avui Parc de la Serralada Litoral. De manera continuada, es van incorporar al consorci altres municipis del Maresme i del Vallès Oriental, així com el Consell Comarcal del Vallès Oriental. L’any 1996 la Diputació de Barcelona es van integrar també al Consorci i l’any 2006 ho fa la Generalitat de Catalunya.

L’any 2013, per acord polític i territorial, finalitza el procés d’ampliació de l’Espai d’Interès Natural (EIN) i que comporta la protecció de 2.639,7 ha més del territori, pel que el conjunt de superfície protegida passa a ser de 7.345,9 ha de les quals 4.042 ha estan gestionades pel Consorci.

Actualment, el Consorci del Parc de la Serralada Litoral  està format  per la Diputació de Barcelona, la Generalitat de Catalunya, el Consell Comarcal del Maresme, el Consell Comarcal del Vallès Oriental i els ajuntaments d’Alella, Argentona, Cabrera de Mar, Cabrils, Martorelles, Montornès del Vallès, Òrrius, Premià de Dalt, la Roca del Vallès, Santa Maria de Martorelles, Teià, Tiana, Vallromanes, Vilanova del Vallès i Vilassar de Dalt.

A finals del 2015, les oficines del Consorci s’instal·len a la masia Can Magarola, un equipament municipal de l’Ajuntament d’Alella.

Font de la informació: Consorci del Parc de la Serralada Litoral (CPSL)

Categoria: Litoral, general,