Marina El jaciment disposava d'un espai per a activitats rituals

Es presenten els resultats de les excavacions del jaciment iber Les Maleses, al Parc de la Serralada de Marina

20/03/2015

El que s'havia cregut que era un sistema de recollida d'aigües pluvials, localitzat l'any passat al vessant est del poblat ibèric de Les Maleses, és en realitat un recinte dedicat a activitats rituals.

Aquesta és una de les principals conclusions de la investigació que ha dut a terme l'equip d'arqueologia del Museu Municipal Les Maleses, de Montcada i Reixac. Així ho confirmen els materials trobats al sector a la catorzena campanya arqueològica, que va dur a terme el museu municipal entre finals de juny i mitjan juliol, amb la col·laboració d'alumnes i exalumnes de l'INS Montserrat Miró i Vilà i el suport econòmic del Consorci del Parc de la Serralada de Marina, els ajuntaments de Montcada i Sant Fost de Campsentelles i el CASB (Consortium for Advanced Studies in Barcelona).

Aquestes conclusions van ser exposades a l'acte que va organitzar el museu el passat 12 de març a la Sala Institucional de la Casa de la Vila amb la presència de la directora del Museu Municipal, Mercedes Duran, l'arqueòloga Gemma Hidalgo, el regidor de Cultura i Patrimoni de l'Ajuntament de Montcada, Daniel Moly, arqueòleg de formació, la directora del Parc de la Serralada de Marina, Cinta Pérez, i el president del CASB, Juan José Romero.

El canvi d'hipòtesi ve motivat pel descobriment d'una pilastra de 60 centímetres d'alçada, envoltada d'objectes rituals i situada prop d'un hemicicle fet a partir de retalls a la roca i orientat cap a l'est, on la gent podia seure i contemplar el ritual, la sortida del sol i l'equinocci de primavera, molt important en el calendari agrícola dels ibers. "El fet que el recinte estigui associat a un conjunt domèstic que va ser objecte d'un incendi ritual abans del seu abandonament, ens reafirma encara més en aquesta hipòtesi", va explicar Hidalgo.

Duran va fer referència a alguns dels objectes localitzats, entre els quals destaca una arracada d'or en forma de mitja lluna, que usaven els homes, i un ganivet de ferro per a sacrificis. La directora del museu va remarcar que l'espai no només era utilitzat per a ritus cerimonials, sinó també per a reunions de la comunitat. "Esperem aprofundir aquests aspectes en futures campanyes ja que són poc coneguts en el món ibèric-laietà", va concloure, agraint el suport dels ajuntaments de Montcada i Sant Fost i del Parc de la Serralada de Marina.

Moly va explicar també la primera fase de la museïtzació del jaciment que s'ha dut a terme, amb la instal·lació de quatre plafons que inclouen codis QR per accedir a la informació completa mitjançant dispositius mòbils, que ha estat possible gràcies al suport de la Diputació de Barcelona i del Parc de la Serralada de Marina. L'acte també va servir per presentar el darrer número de la revista de divulgació científica que edita el Museu Municipal Monte Catano.

Categoria: Marina, general,

Tags: jaciment ibèric, excavacions,