Montesquiu Ajudaran a definir nous projectes d'ús públic

Els veïns de Montesquiu omplen les visites participatives al castell

01/12/2020

Una vuitantena de veïns de Montesquiu van participar els caps de setmana del 21 i 22 i 28 i 29 de novembre en les visites participatives al castell de Montesquiu que li serviran al Parc per recollir propostes, idees i suggeriments que contribuiran a construir nous projectes d'ús públic del Parc i de les activitats que s'hi programen.

La tardor ha estat una muntanya russa per a tots els equipaments culturals catalans: aforaments reduïts, confinaments perimetrals municipals, tancaments temporals per la pandèmia... tots aquests factors externs han ocasionat molts entrebancs a la programació cultural entre tants d’altres sectors. El castell de Montesquiu ha estat també objecte d’aquestes mesures i la programació de visites guiades habitual ha anat variant al llarg d’aquests darrers mesos.

Davant aquesta situació, quan es va permetre la reobertura dels equipaments culturals però es mantenia el confinament de cap de setmana va sorgir la idea d’aprofitar aquesta situació per reconnectar amb el municipi de Montesquiu i els seus veïns i veïnes tot proposant-los unes visites participatives els caps de setmana del 21 i 22 i 28 i 29 de novembre.

Durant aquests dos caps de setmana, organitzats en dues visites al llarg de cada matí, van passar pel castell una vuitantena de persones. Els aforaments havien de ser molt reduïts, per això es va limitar a un màxim de dotze persones per visita i pràcticament es van omplir totes les sessions.

Van ser unes visites diferents ja que després de l’habitual ruta guiada per les estances del castell, els visitants van poder conèixer l’espai del Centre de Recursos, un equipament situat a la planta superior del castell que s’utilitza per a jornades tècniques, reunions d’empreses, cursos, etc.

En aquest espai, que la majoria de veïns desconeixien, el director i les tècniques del Parc del Castell de Montesquiu van proposar una enquesta acompanyada d’una xerrada informal en la qual van sortir propostes interessants, anècdotes del passat més recent del castell (quan hi residia la seva última propietària, Mercè Juncadella) i propostes de millora de l’entorn del Parc i del que s’hi fa des del punt de vista de la conservació i la programació.

Les trobades van ser molt enriquidores i, principalment, van servir per connectar de nou el Parc amb el seu municipi i recollir propostes, idees i suggeriments que contribuiran a construir nous projectes d’ús públic del Parc i de les activitats que s’hi programen. Un dels projectes més immediats en què treballa el Parc és l’adaptació del discurs de les visites guiades, especialment les visites orientades al públic escolar i familiar.

El Parc del Castell de Montesquiu agraeix a l'Ajuntament de Montesquiu la seva col·laboració amb aquest procés participatiu i a totes les persones que han volgut participar-hi de forma activa, positiva i entusiasta.

Categoria: Montesquiu,