El programa Viu el parc celebra el 25è aniversari

21/03/2017

Viu el parc va començar l'any 1992 al Parc Natural de Sant Llorenç del Munt i l'Obac, de la mà del Servei de Parcs Naturals i de l’Oficina de Difusió Artística de la Diputació de Barcelona. D’aleshores ençà, s’han anat incorporant al programa diferents espais: Montseny, Garraf, Montnegre i el Corredor, Montesquiu, Olèrdola, Marina i Litoral, Guilleries-Savassona i el Foix. Deu parcs en total amb vuitanta-cinc municipis implicats.

Si en alguna ocasió un títol defineix la funció, o per dir-ho més planerament, si el nom fa la cosa, no es pot negar que en el cas del Viu el parc aquest nom li escau plenament. Es tracta precisament d’això: de viure i gaudir culturalment els espais naturals que tenim a tocar. Si us atanseu al llarg de l’any als parcs de la XPN, de ben segur que podreu assistir a alguna de les moltes propostes que aquest programa us proposa cada cap de setmana. Perquè Viu el parc vol demostrar que un espai protegit pot ser el marc idoni per gaudir de la natura participant en un acte cultural.

Des del primer moment, Viu el parc s’ha estructurat en tres eixos bàsics: els actes que es realitzen en els nuclis habitats dels municipis, els que es fan en indrets singulars a l’interior del parc natural i, finalment, el programa escolar, adreçat als nens i nenes de 5è de primària de les escoles dels municipis del parc protagonista. Tots els actes són oberts i gratuïts.

Al llarg d’aquests vint-i-cinc anys s’han succeït incomptables propostes, algunes de molt originals i innovadores, amb una varietat de formes i formats: matinals festives, nits d’astronomia, itineraris guiats, fires d’artesans, enlairada d’estels, recitals poètics, rutes de descoberta, trobades de gegants, fires de teatre de carrer, trobades de clowns, narracions infantils, jornades gastronòmiques, tast de vins, aplecs, castellers, titelles, conferències, audiovisuals, nits de màgia, espectacles de dansa, tallers mediambientals, jocs d’enginy...

A l’any, s’ofereixen més de 150 actes, molts dels quals són sufragats directament per la Diputació de Barcelona (i la de Girona, en el cas del Parc Natural del Montseny) i el programa escolar aplega més de 5.000 alumnes en el conjunt de la Xarxa de Parcs. Unes xifres que demostren que estem davant d'un programa plenament consolidat. Tant és així, que la gran majoria dels municipis que participen en la campanya han creat una festa local Viu el parc, establerta en el seu calendari festiu. Com es diu en el vídeo commemoratiu, "vint-i-cinc anys d’un programa no s’assoleixen si no és per la complicitat dels agents implicats, la fidelitat del públic assistent i la qualitat de l’oferta artística". Hem arribat als vint-i-cinc anys, i esperem fer-ne molts més.

Us oferim el vídeo del 25è aniversari.

Categoria: Educació ambiental, Viu el parc, Educació ambiental, Guilleries-Savassona, Montesquiu, Marina, Olèrdola, Garraf, Diputació de Barcelona, Educació ambiental, Vídeo, Xarxa de Parcs Naturals, Vídeos, Foix, Litoral, Sant Llorenç-Obac, Montnegre-Corredor, Montseny, general,