caes

Montseny S’incrementa l’ús del Bus Parc en un 30 %

Balanç positiu de la regulació de tardor als dos punts d’acollida del Parc Natural del Montseny, a Fogars i al Brull

11/12/2025

El Parc Natural del Montseny fa un bon balanç de la regulació d’accés al Montseny d'aquesta tardor, època de màxima afluència a l’espai natural. Entre l’11 d’octubre i el 8 de desembre, s’han establert dos punts d’acollida al visitant, el de Fogars de Montclús, que gestionava els visitants que volien anar a Santa Fe, i per primer cop s’ha obert el del Brull, per accedir a Collformic. A més, de l’11 d’octubre al 9 de novembre s’han incrementat els horaris de pas de la línia del Bus Parc de Sant Celoni a Santa Fe (573) i ha funcionat només en aquestes dates la línia de Fontmartina (572).

Segons el director del Parc Natural, Xavier Navalon, “els punts d’acollida estan ubicats a les entrades principals del Parc per intentar regular l’accés als llocs amb més afluència, com Santa Fe i Collformic. Així podem fer la gestió dels visitants perquè puguin anar a altres llocs menys massificats, o anar-hi però agafant el transport públic, el Bus Parc”.

Han aparcat durant els caps de setmana i festius, a l'hora de màxima afluència (12 h-14 h), aproximadament 722 vehicles al Brull (entre l’aparcament habitual i el nou habilitat per al Punt d’acollida) i 448 a l’aparcament del Punt d’acollida de Fogars de Montclús. El dia de més afluència va ser el 9 de novembre a ambdós llocs. També van ser molt concorreguts l’1 de novembre i el 19 d’octubre. La regulació del 2024 va comportar que aparquessin al Punt d’acollida de Fogars de Montclús un total de 686 vehicles, mentre que el 2023 en van ser 466. Enguany han estat, entre els dos llocs, més de mil vehicles.

Santa Fe, punt més freqüentat

El gruix dels visitants volen anar a veure la tardor a la fageda de Santa Fe, on enguany s’ha estrenat aparcament i s'han contractat uns agents de seguretat, que juntament amb la coordinació dels Mossos d’Esquadra i els Agents Rurals han vetllat perquè els visitants estacionin als llocs habilitats i facin una visita de forma respectuosa. Però encara hi ha molts cotxes que estacionen als vorals; per això “estem incidint en la millora de la senyalètica i la presència de les autoritats”, indica el director de l'espai natural.

Durant tot l'any, es treballa de forma coordinada amb el Servei Català de Trànsit, de manera que, quan el personal del Parc Natural informa que els aparcaments estan plens, es comunica al CIVICAT (Centre d’Informació Viària de Catalunya), on es prenen les mesures per informar i gestionar els punts de conflicte, entre elles l’avís als plafons lluminosos situats a les carreteres d’accés principals. Així, s'avisa habitualment quan els aparcaments de Collformic i de Santa Fe estan plens.

En el cas del nou punt d’acollida del Brull, ha garantit un bon funcionament del bus llançadora cap a Collformic, perquè “sense gestió aquest servei no es feia servir i s’aparcava malament. El nou servei ha permès que la gent agafi el bus o faci l’itinerari cap allà a peu”, indica Navalon.

Tres mil usuaris més al Bus Parc

El servei de transport públic ha registrat més de 9.000 persones aquesta tardor al vessant sud del Parc, augmentat un 30 % els usuaris aquest any respecte l’any passat. La línia que ha experimentat més augment ha estat la de Sant Celoni a Fontmartina (572), amb 3.322 usuaris, un 46,15 % més que el 2024. Després, la de Sant Celoni a Santa Fe (573), que ha estat la més utilitzada, amb més de 3.000 usuaris des de Sant Celoni i els mateixos des del Punt d’acollida de Fogars.

Ara, el Parc Natural revisarà si augmenta la dotació econòmica per ampliar els horaris del Bus Parc, ja que a partir del 9 de novembre hi va haver més demanda d’usuaris i alguns no van poder pujar a Santa Fe. En tot cas, de cara a la regulació de la propera tardor es tindrà en compte l'aparcament de Ses Ferreres, a Sant Marçal.

Activitats als punts d’acollida

Els punts d’acollida han comptat amb quatre informadors en el cas de Fogars i dos en el cas del Brull, als quals s’han unit tres informadors a Santa Fe contractats gràcies al projecte Flow4Bio que, a més, han estat contractats entre setmana i han servit també per poder disposar d’enquestes i tenir informació sobre les incidències i el comportament dels visitants durant aquest període.

Com l’any passat, en els punts d’acollida, a part de ser un espai d’aparcament per fer ús del Bus Parc, també s’han programat un seguit d’activitats realitzades per empreses d’educació ambiental i d’activitats acreditades amb la Carta Europea de Turisme Sostenible (CETS). En total, Rutatur, Apren, ViladrauEducació i ADEMC han fet 41 activitats a Fogars de Montclús, i EducaViladrau ha fet 19 activitats a el Brull, amb la participació de 621 usuaris a Fogars i al voltant de 400 al Brull.

compartir

Font de la informació: Xarxa de Parcs Naturals

Categoria: Montseny, Educació ambiental, Turisme sostenible, Educació ambiental, ODS, Natura, salut i benestar,

Cercador de notícies




butlletí gaudim

Subscriu-te als nostres butlletins

Rep els nostres butlletins de Parcs, subscriu-te a l'agenda i a l'Informatiu

butlletí gaudim

Suggeriments, opinió i xarxes socials

Envia'ns els teus suggeriments, opina i visita les nostres xarxes socials