Montseny Es va presentar a la Universitat Autònoma de Tlaxcala

L'inventari del patrimoni cultural immaterial del Montseny, un referent per a Mèxic

18/11/2018

La metodologia d’inventaris del patrimoni cultural immaterial desenvolupada al Montseny arriba fins a Mèxic de la mà de l’Institut del Patrimoni Cultural Immaterial (IPACIM).

Des que l’any 2013 la UNESCO la va incloure en el Registre de Bones Pràctiques de la Convenció per a la Salvaguarda del Patrimoni Cultural Immaterial, la metodologia per a la realització d’inventaris que es va elaborar a la Reserva de la Biosfera del Montseny s’ha presentat en diversos fòrums internacionals a Noruega, Corea del Sud, França o Turquia. Ara, amb el suport de la Direcció General de Cultura Popular i Associacionisme Cultural, ha viatjat fins a Mèxic per donar-se a conèixer a les comunitats i institucions de l’estat de Tlaxcala que treballen per la salvaguarda dels seus coneixements i pràctiques tradicionals.

Gràcies a l’Institut del Patrimoni Cultural Immaterial (IPACIM), que coordina l’actualització i fa el seguiment de l’inventari del Montseny a través de la Xarxa de Parcs Naturals de la Diputació de Barcelona, la metodologia s’ha presentat el 15 de novembre en una conferència pública a la Universitat Autònoma de Tlaxcala, que va comptar amb una nombrosa assistència de representants de les comunitats locals. La presentació ha anat a càrrec de Josep Viana, membre del Consell Assessor de l’IPACIM, que també ha intervingut davant la Comissió de Cultura del Congrés d’Estat de Tlaxcala i s’ha reunit amb la senadora federal Minerva Hernández Ramos.

Així mateix, el Montseny ha estat present en les altres conferències que Viana ha fet per explicar com s’està treballant pel patrimoni cultural immaterial a Catalunya, especialment des de l’associacionisme cultural, ben present a la Reserva de la Biosfera del Montseny.

Aquesta iniciativa s’emmarca en la tasca internacional de l’IPACIM i especialment en el conveni de col·laboració amb l’ONG mexicana Interactividad Cultural y Desarrollo, i també en el conveni amb l’Ens de l’Associacionisme Cultural que presideix Viana. Interactividad Cultural y Desarrollo és una ONG acreditada per la Convenció de la UNESCO, que treballa pel ple exercici dels drets culturals i promou el patrimoni cultural. El seu president, Carlos Villaseñor, és un expert en polítiques culturals i ha participat en la redacció de diversos textos legals tant d’àmbit federal com d’estats mexicans.

Font de la informació: IPACIM (Institut del Patrimoni Cultural Immaterial)

Categoria: Montseny, general,