Montseny Amb una ponència sobre l'Inventari del patrimoni cultural immaterial

Elx acull una trobada de bones pràctiques i la Reserva de la Biosfera del Montseny hi és present

13/10/2019

Per invitació dels organitzadors, l’Inventari del patrimoni cultural immaterial que va ser reconegut per la UNESCO, torna a mostrar-se a fora com a projecte reeixit de salvaguarda d’aquest patrimoni.

Amb motiu dels deu anys de la inscripció del Museu Escolar de Puçol al Registre de Bones Pràctiques de la Convenció per a la Salvaguarda del Patrimoni Cultural Immaterial, els passats 4 i 5 d’octubre ha tingut lloc a Elx una trobada en què s’han presentat altres experiències similars.

Entre les ponències convidades, una va estar dedicada al tema “Inventariar el patrimoni cultural immaterial: eines per a fer front a una necessitat ineludible” i va servir per explicar el projecte dut a terme a la Reserva de la Biosfera del Montseny els anys 2009 a 2011, que va ser reconegut per la UNESCO el 2013. A partir d’aquesta experiència, Lluís Garcia, que va ser un dels coordinadors de l’Inventari, va fer una reflexió sobre la necessitat de continuar fent inventaris d’aquest patrimoni que va desapareixent.

Les prop de dues-centes cinquanta persones inscrites també van poder escoltar altres projectes considerats exemplars per la UNESCO, com el del Museu de la Calç de Moron, el director del qual va visitar el Montseny l’any passat. La trobada va servir igualment per conèixer bones pràctiques del camp del patrimoni mundial i dels elements del País Valencià inscrits a la Llista Representativa del Patrimoni Cultural Immaterial de la Humanitat, com el Misteri d’Elx, el Tribunal de les Aigües de València, la Festa de la Mare de Déu de la Salut d’Algemesí, les Falles de València, l’Art de la Pedra Seca i les Tamborades.

La visita al Museu Escolar de Puçol va servir per conèixer de primera mà aquesta experiència d’escola rural vinculada a un museu etnològic. Puçol és una partida del municipi d’Elx on fa cinquanta anys va sorgir la iniciativa de crear un museu amb el material que ja no es feia servir en les feines del camp i en els oficis que anaven desapareixent o transformant-se. La idea, impulsada per l’escola, va rebre un ampli suport popular que s’ha mantingut viu fins a dia d'avui.

L’èxit de la trobada, de la qual s’espera fer una publicació al llarg de l’any vinent, és una mostra de l’interès que desperta la preservació del nostre patrimoni cultural l’immaterial. Per això s’ha plantejat ja repetir l’experiència el proper any i comptar novament amb una representació del projecte viu de l’Inventari del patrimoni cultural immaterial del Montseny.

Font de la informació: Institut del Patrimoni Cultural Immaterial (IPACIM)

Categoria: Montseny, Notícies d'arreu, ODS, general,