Olèrdola Les actuacions s'han fet durant l'estiu

El Parc d'Olèrdola millora les fonts de l'Alba i l'Avellaner

27/09/2021

A petició de l'Ajuntament d'Olèrdola, durant l’estiu el Parc d'Olèrdola va contractar l’empresa Naturalea per fer una actuació puntual de millora de dues fonts a la zona del fondo de la Vall en el terme municipal d’Olèrdola. A la font de l’Alba es va fer una actuació minimalista per millorar l’entorn de la font, que ja havia estat restaurada recentment. Per la seva part, la font de l’Avellaner es trobava enterrada per sediments i es va adequar tot l’espai. La proposta inicial valorava fer una petita bassa, però finalment es va aprofitar un antic safareig recuperat amb el sanejament.

A la font de l’Alba es va realitzar una poda dels plàtans que quedaven a sobre de la font, tenien moltes branques seques i eren un risc per als visitants i per a les estructures. Per un altre costat, es va reconstruir part del coronament de pedra desviant part de l’escorrentiu que arrossegava molta vegetació i sediment cap a la bassa. Finalment, es va dissenyar i instal·lar un cartell informatiu de les intervencions realitzades els últims anys a la font, així com de la importància d’aquesta a la zona.

L’actuació a la font de l’Avellaner es va centrar en una adequació de l’entorn i en la recuperació d’una antiga bassa que havia quedat enterrada per l’acumulació de sediments. Els treballs van començar excavant per crear una bassa de nou, però durant les feines es va descobrir l’antiga estructura. Així, es va recuperar, buidant tots els sediments que es trobaven a dins de l’estructura de pedra en sec, amb un coronament de rajola de fang.

Per tal de convertir aquesta estructura en un punt d’aigua, es va fer una feina d’impermeabilització amb una base de formigó i un rejuntat del mur de pedra circular lateral amb morter impermeabilitzant. També es va aprofitar una escala amb pedra que servia per baixar per l’estructura per fer un punt d’accés (i de sortida) de la fauna.

Així mateix, es van fer feines d’arranjament dels entorns i es va crear un camí d’accés amb diferents graons de pedra i es va sanejar la pica de la font. També es va col·locar un senyal de la font, al punt d’arrencada del sender des de la pista.

Categoria: Hidrologia, hàbitats, Gestió del medi, Olèrdola, Biodiversitat,