Parc Fluvial Besòs Ha estat la darrera migració intensa de primavera

Una gamba roja, l'observació més destacada al Parc Fluvial del Besòs durant el mes de maig

07/06/2024

El mes de maig ha estat el darrer de la primavera amb una migració intensa al Parc Fluvial del Besòs, especialment durant les primeres setmanes en què s’hi ha pogut observar un major nombre d’espècies tot coincidint amb condicions meteorològiques adverses. Ha estat significativa l’observació d’una gamba roja anellada de la subespècie ussuriensis, amb molt poca presència al Parc.

Pel que fa als ocells aquàtics, s’han realitzat diverses observacions significatives a la desembocadura gràcies al tancament que l’Ajuntament de Sant Adrià de Besòs va dur a terme a la barra de sorra, a més de la tasca informativa realitzada pel creixent nombre de naturalistes que han visitat aquest indret.

Cal destacar especialment la contemplació de sis martinets rossos (Ardeola ralloides), cinc corriols grossos (Charadrius hiaticula), tres gambes roges comunes (Tringa totanus), un territ tresdits (Calidris alba) i un remena-rocs (Arenaria interpres).

Una de les gambes roges observades portava anelles de colors i, amb l’ajut de l’Institut Català d’Ornitologia, s’ha pogut saber que es tractava d’un exemplar anellat l’any 2019 a Guinea Bissau que també va ser vist a Holanda l’any passat. Per la seva coloració i zona d’hivernada, es tractaria d’un exemplar pertanyent a la subespècie ussuriensis, del centre d’Àsia (amb poques dades comprovades a Catalunya).

Més amunt de la desembocadura, entre Sant Adrià de Besòs i Santa Coloma de Gramenet, s’han observat dos martinets menuts (Ixobrychus minutus) i unes quinze gavines corses (Larus audouinii). Així mateix, cal destacar que encara s’ha vist, a final del mes de maig, un enganyapastors (Caprimulgus europaeus) a la zona de la desembocadura, així com un aligot comú (Buteo buteo) i una tórtora (Streptopelia turtur) al tram dels canyissars.

En referència als ocells passeriformes, l’observació més interessant ha estat la d’una boscarla dels joncs (Acrocephalus schoenobaenus) i un capsigrany balear (Lanius senator badius) a Santa Coloma de Gramenet, així com un papamosques balear (Muscicapa tyrrhenica balearica) i un tallarol de Moltoni (Sylvia subalpina) a la desembocadura, a més d’un oriol (Oriolus oriolus) als canyissars. Pel que fa als ocells reproductors, cal remarcar la comprovació de la nidificació d’una parella de gafarrons també al tram dels canyissars i la nidificació d’una quarta parella de roquerols (Ptyonoprogne rupestris) en un dels ponts de la carretera C-31.

Pel que fa a la presència del corriol petit (Charadrius dubius), les riuades n’han provocat la pèrdua d’alguna posta però, en canvi, han proporcionat una major extensió i alçada de codolars per a nidificar. Durant els darrers dies d’aquest mes, s’ha fet una cerca intensiva de nius per tal de prendre mesures per incrementar el seu èxit reproductor i s’ha comprovat que almenys quatre de les aproximadament vuit parelles estimades tornaven a tenir niu: una parella a la barra de sorra de la desembocadura, dues al tram d’ús públic de Sant Adrià de Besòs i una altra al tram dels canyissars de depuració.

Finalment, respecte a d’altres vertebrats, cal destacar l’observació d’un senglar (Sus scrofa) en una parcel·la de canyissar de depuració.

Categoria: Parc Fluvial Besòs, Biodiversitat, ODS, Educació ambiental, Fauna,