Sant Llorenç-Obac Els tritons han estat alliberats en una riera propera

Els guardes del Parc Natural de Sant Llorenç del Munt i l'Obac rescaten 250 tritons verds d'una bassa artificial

Alguns dels tritons de la bassa artificial. Autor: XPN

16/09/2021

Els guardes forestals del Parc Natural de Sant Llorenç del Munt i l’Obac han rescatat aquest setembre més de 250 juvenils de tritó verd (Triturus marmoratus) que estaven atrapats en una bassa artificial. Els guardes han recuperat tots els exemplars que han pogut i els han alliberat en diferents punts al llarg d'una riera propera situada dins la mateixa conca hidrogràfica.

Durant aquesta actuació, en tot moment s’ha aplicat el protocol de bioseguretat per a la manipulació d’amfibis. En aquesta bassa artificial, s’estan fent les gestions oportunes per poder-hi instal·lar una rampa que faciliti a la fauna entrar i sortir de l’aigua i alhora permeti que aquesta infraestructura, enlloc de suposar un problema, esdevingui un element que faciliti la conservació de la biodiversitat.

El tritó verd (Triturus marmoratus) és una espècie que a la península Ibèrica s’inclou en la categoria Preocupació menor atès el seu estat de conservació (UICN). Està inclosa a l'Annex IV de la Directiva Hàbitat de la UE i en l'Annex III del Conveni de Berna.

En l’àmbit del Parc Natural de Sant Llorenç del Munt i l'Obac, els seguiments que s’han realitzat els darrers vint anys indiquen una tendència a la millora quant a l’àrea de distribució de l’espècie dins el Parc. S’estima que l’aforestació és un dels factors que expliquen aquesta tendència.

Els principals factors d'amenaça són la desaparició de mitjans aquàtics, la canalització de cursos d'aigua temporals i la degradació de punts d'aigua permanents, les malalties emergents i la introducció de fauna exòtica.

Font de la informació: Xarxa de Parcs Naturals

Categoria: Hidrologia, fauna, invertebrats, Gestió del medi, Sant Llorenç-Obac, Biodiversitat, Educació ambiental, ODS,