Sant Llorenç-Obac Del 27 de juny al 8 de juliol es va excavar a la zona nord-est i a l'església

Intervenció arqueològica al castell de Pera, al Parc Natural de Sant Llorenç del Munt i l'Obac, amb el suport d'un camp de treball arqueològic

27/07/2022

Durant dues setmanes (del 27 de juny al 8 de juliol), s'han reprès els treballs arqueològics al castell de Pera, al municipi de Sant Llorenç Savall, en l’àmbit del Parc Natural de Sant Llorenç del Munt i l’Obac, durant les quals s'ha excavat la zona nord-est del castell -amb la troballa de fragments de ceràmica i d'una placa de ferro d'una cuirassa- i l’església romànica de Santa Maria. La campanya, a càrrec de l’empresa Arqueòlegs.Cat, destaca també per la realització d’un camp de treball arqueològic amb uns set voluntaris, i ha comptat amb el suport del Parc Natural de Sant Llorenç i del Departament de Cultura de la Generalitat.

El 27 de juny es van reprendre els treballs arqueològics al castell de Pera, a Sant Llorenç Savall, després de la darrera intervenció que es va realitzar el mes de desembre de 2021 i que havia consistit en dues cales de sondeig on es van poder localitzar més concretament una estança del castell i un nou tram de mur ja localitzat prèviament.

La campanya arqueològica del 2022, que es va desenvolupar fins al 8 de juliol, destaca per la iniciativa de l’Ajuntament de Sant Llorenç Savall de realitzar un camp de treball arqueològic amb l’objectiu de promoure la difusió del patrimoni cultural i arqueològic del municipi. El projecte ha estat possible gràcies també al suport del Parc Natural de Sant Llorenç del Munt i l’Obac que, entre d’altres accions i de la mà de la colla de manteniment del Parc Natural, ha fet el desbrossament i neteja de la zona i l’àrea de la fortificació. També hi ha col·laborat el Departament de Cultura de la Generalitat.

Els treballs arqueològics es van dur a terme sota la direcció de l’arqueòloga Ariadna Vidal Alcaraz de l’empresa Arqueòlegs.Cat i hi van participar activament un grup d’uns set voluntaris al camp de treball arqueològic de Sant Llorenç Savall i de Castellar del Vallès (es pot veure més informació i imatges aquí).

Novetats i troballes durant l'excavació

Durant aquesta intervenció s’ha pogut delimitar de forma més acurada l’àmbit situat a la zona nord-est del castell i també s’ha incidit en la zona de l’església romànica de Santa Maria.

Durant l'excavació a l'interior de l'església, se'n va poder documentar el sostre, caigut en bloc entre l'enderroc. Aquell es tractava d'una coberta de volta construïda amb pedres lligades amb morter, col·locades en forma de "plec de llibre" o "sardinell".

Per la seva banda, a la zona nord-est del castell es va documentar un àmbit intern, on es van localitzar dues portes d'accés, una d'elles tapiades. Entre el material recuperat en aquesta zona, destaquen diversos fragments de ceràmica del segle XIV-XV i una placa de ferro amb uns reblons de bronze corresponent a part d'una cuirassa possiblement del segle XV.

Per tal de donar a conèixer les novetats fruit de l’excavació arqueològica, l’Ajuntament de Sant Llorenç Savall va organitzar una xerrada el 22 de juliol al Casal de Cultura. Així mateix, en aquesta notícia es pot ampliar la informació sobre el projecte d'excavació del castell de Pera.

Història d’un castell roquer

El castell de Pera està situat a 743 m d’altitud dalt d’un turó entre la roca Sereny i el puig de Baiarols, al terme municipal de Sant Llorenç Savall, amb accés des de la vall d’Horta. Té l'origen al segle X, com a mínim, per una citació de l’any 978. Entre els segles XI i XIV fou de diferents propietaris fins que la família de Sentmenat el posseí fins al segle XIX.

Les ruïnes del castell de Pera, anomenat castell roquer, permeten encara observar-ne l’estructura. La seva forma allargassada de nord a sud ocupa al màxim la plataforma rocosa on està emplaçat. Part del mur de ponent encara es manté força sencer amb dues filades d’espitlleres davant d’on se suposa que hi va haver el pati d’armes.

La part central del mur de llevant és ocupada per l’absis d’un reduït temple romànic, en el qual es venerava la imatge de la verge del castell de Pera. I a la part occidental hi ha unes restes d’una nau amb volta, adossades a una mena de torre, que conté una cavitat de dalt a baix i de base quadrada, que pot donar lloc a interpretacions diverses del que hauria pogut ser: cisterna, masmorra, sitja...

Font de la informació: Ajuntament de Sant Llorenç Savall

Categoria: Sant Llorenç-Obac, ODS,