Sant Llorenç-Obac Ofereixen dades de gran utilitat per a la població en general, escoles, estudiosos i administracions

Meteoguilleries instal·la una estació meteorològica professional i dues càmeres web a l'Oficina del Parc Natural de Sant Llorenç del Munt i l'Obac. La Mata

22/02/2021

L'Oficina del Parc Natural de Sant Llorenç del Munt i l'Obac. La Mata ja compta amb una estació meteorològica pròpia de grau científic que mesura la temperatura, humitat, pressió atmosfèrica, direcció i velocitat del vent, radiació solar i combustible vegetal. Completen la instal·lació dues càmeres web, una que mostra la zona del Moncau i una altra en direcció a la Mola i a l’Àrea Metropolitana. Aquest és un projecte conjunt entre el Parc Natural de Sant Llorenç del Munt i l'Obac i l'entitat Meteoguilleries.

L’estació meteorològica instal·lada a l’Oficina del Parc Natural de Sant Llorenç del Munt i l'Obac. La Mata compta amb la tecnologia Campbell Scientific i sensors homologats que mesuren les diferents variables en temps real i les arxiven en intervals de 5 minuts. Les variables que mesura són temperatura, humitat, pressió atmosfèrica, direcció i velocitat del vent, radiació solar i combustible vegetal, dades que gestiona un datalogger CR310. Tota l’estació funciona de forma autònoma, eficient i sostenible des del punt de vista energètic amb energia generada per una placa solar i una bateria per a casos extrems de molts dies seguits sense insolació i comunicacions per 3G.

Les dades de l’estació s’envien a un servidor i es mostren a diferents portals web entre els quals hi ha la pàgina web del Parc Natural en forma de dades en temps real (cada 5 minuts), la pàgina web de Meteoguilleries en temps real i en diferents formats de visualització (diari, mensual i anual, amb gràfics, valors extrems i resums mensuals de totes les dades), la xarxa d’estacions meteorològiques CMI i la xarxa d’estacions meteorològiques de la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals (TV3).

Aquest volum de dades ha de servir, d’una banda, per a futurs treballs relacionats amb els diversos temes d’estudi del Parc Natural de Sant Llorenç relacionats amb la flora i la fauna i, d’una altra, per generar una base de dades completa i fiable de l’evolució de les temperatures i precipitacions i la variabilitat d’aquests valors atribuïts a l’estacionalitat o al canvi climàtic.

Càmeres web, una finestra oberta al territori

L’estació meteorològica es complementa amb la presència de dues càmeres web de paisatge, una que mostra la zona del Moncau, en direcció a llevant, i una segona càmera en direcció a la Mola i a l’Àrea Metropolitana. Aquestes càmeres web enregistren imatges cada 10 minuts i permeten veure quina és la situació meteorològica tant al Parc Natural com a la seva àrea d’influència.

Les imatges es poden consultar en el temps (històric), descarregar i guardar. Així mateix, poden portar incorporades les dades meteorològiques de l’estació així com incorporar a voluntat un mirador panoràmic amb informació sobreposada en forma de transparència dels punts més rellevants del paisatge.

Projecte conjunt entre el Parc Natural i Meteoguilleries

Aquest és un projecte conjunt entre el Parc Natural de Sant Llorenç del Munt i l’Obac i Meteoguilleries, entitat que va néixer a l’Espai Natural de les Guilleries-Savassona l'any 2015 i que, en una primera fase, va  instal·lar sis estacions meteorològiques dins l'Espai Natural o en zones properes, concretament a Sant Julià de Vilatorta, Folgueroles, Tavèrnoles, Vilanova de Sau, Sant Sadurní d'Osormort i Vilalleons (amplieu la informació aquí).

Ara, amb aquesta estació i d’altres ja existents al Parc Natural de Sant Llorenç es vol crear i gestionar una xarxa d’estacions meteorològiques i càmeres web similar a la de Guilleries, amb punts d’observació repartits arreu del Parc i dels municipis que l’integren. Actualment, ja està en funcionament l’estació de Monistrol de Calders, que també gestiona Meteoguilleries, de Mura i de Talamanca, amb equipaments més bàsics i d’altres de propera creació.

Aquesta xarxa d’estacions meteorològiques permetrà als municipis del Parc Natural de Sant Llorenç del Munt i l’Obac disposar d’informació meteorològica en temps real i també de dades per a futurs treballs de recerca i estudi en l’àmbit del Parc Natural. I és que a més de consultar diverses variables meteorològiques en temps real, també es poden fer consultes històriques de les dades recollides i, per tant, aquesta eina de consulta de dades pot ser de gran utilitat no només per a la població en general, sinó també per a les escoles i centres acadèmics, els estudiosos naturalistes i les administracions locals.

Font de la informació: Meteoguilleries

Categoria: Hidrologia, Meteorologia, flora, fauna, hàbitats, Recerca i seguiment, Gestió del medi, Divulgació, Sant Llorenç-Obac, Biodiversitat, ODS, Vídeos,