caes

Sant Llorenç-Obac S'han dut a terme proves pilot amb alumnes de dues escoles del Papiol i de Terrassa

El programa Coneguem els nostres parcs avança cap a l'accessibilitat de les activitats

11/06/2024

Dos dels grans programes educatius de la Xarxa de Parcs Naturals, Viu el parc a l’escola i Coneguem els nostres parcs, s’ofereixen actualment adaptats per a infants en situació de discapacitat d’escoles d’educació especial i ordinàries. Amb l’objectiu d’avançar en l’àmbit de l’accessibilitat, recentment s’han dut a terme dues proves pilot amb diferents grups escolars dins el programa Coneguem els nostres parcs en l’àmbit del Parc Natural de Sant Llorenç del Munt i l’Obac, concretament de l’Escola Pau Vila del Papiol i de l’escola d’educació especial Crespinell de Terrassa. Les activitats d'aquestes dues proves es van realitzar en els entorns de la Casa Nova de l'Obac

Amb la voluntat d’afavorir la inclusió social i garantir l’accés universal dels serveis i programes públics destinats a la ciutadania, des de la Xarxa de Parcs es continua treballant en la millora de l’accessibilitat de les activitats d’educació ambiental destinades a les escoles. Un primer pas ha estat el treball que s’ha fet amb mestres especialistes de l’Escola Crespinell de Terrassa i l’equip educatiu de l’empresa CIMA per adaptar les activitats del programa Viu el parc a l’escola en els entorns dels parcs de Sant Llorenç del Munt i l’Obac i del Montnegre i el Corredor.

Així mateix, també s’ha volgut avançar en l’accessibilitat universal del programa Coneguem els nostres parcs, tot oferint activitats que s’adaptin a les diferents necessitats que presenten els alumnes per tal que tots ells puguin participar-hi tot atenent a les seves diferents capacitats. Fruit d’aquesta voluntat, es va contractar l’elaboració d’un informe i una formació destinada a l’equip tècnic i educatiu dels programes escolars de la Xarxa de Parcs Naturals. L’informe, redactat per expertes en l’àmbit de l’accessibilitat, ofereix un ventall de recursos extrets de l’educació especial que busquen afavorir la participació i la comprensió de les activitats per part dels alumnes i que s’adaptin a les diferents necessitats educatives que pugui recollir l’aula d’una escola.

A partir d’aquest informe, s’han realitzat dues proves pilot en els entorns de la Casa Nova de l'Obac per testejar la validesa de les activitats proposades amb diferents grups escolars: per una banda, amb els infants de sisè curs de l’Escola Pau Vila del Papiol, centre d’alta complexitat, i el passat 4 de juny amb els alumnes de l’escola d’educació especial Crespinell de Terrassa. Aquestes dues experiències han estat molt positives i enriquidores, tant per als nens i nenes participants, que van poder fer d’una manera més vivencial i personalitzada les activitats, com per a l’equip educatiu del programa Coneguem els nostres parcs, que ha valorat favorablement la utilització dels nous recursos en el desenvolupament de les dinàmiques de grup.

En la prova pilot amb els infants de l’Escola Crespinell, també hi van participar alumnes de tercer d’ESO de l’IES Torre de Palau, també de Terrassa, els quals al llarg de diferents sessions han dut a terme una acció educativa de Servei Comunitat, en el marc del currículum obligatori, que els ha permès experimentar i col·laborar en accions de compromís cívic alhora que han conegut la realitat dels nens i nenes en situació de discapacitat i han adquirit noves competències de comunicació i aprenentatges vinculats a l’ús de recursos de suport a l’accessibilitat, com ara les cadires tot-terreny Joëlette.

A partir d’ara, de les conclusions extretes d’aquestes proves pilot ha de resultar el desplegament dels recursos de suport a l’accessibilitat en tots els espais naturals, de manera que tots els infants que participen en el programa puguin aprendre i el puguin gaudir amb el mateix grau d'igualtat.

compartir

Font de la informació: Xarxa de Parcs Naturals

Categoria: Accessibilitat als parcs, Educació ambiental, Sant Llorenç-Obac, Educació ambiental, Accessibilitat,